Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EGR klep opnieuw vervuild

Vraag gesteld door op 11 september 2021

Ik rij sinds 2018 in een Hyundai i10. Nu is het mij opgevallen dat ik steeds vaker last krijg van een stotterende motor en een onregelmatig toerental bij stilstand.
Nu heb ik de EGR in September 2020 al laten reinigen, toen bleven de klachten weg voor enkele maanden.
Nu zijn dezelfde problemen weer terug.
Heeft dit met rijgedrag te maken, een motorstoring,  of is het puur toeval dat de EGR weer vuil is.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Voor de tweede keer is de EGR klep van uw Hyundai i10 aan een schoonmaak beurt toe. U vraagt zich af of dat toeval is óf te wijten aan een bepaalde rijstijl.

De functie van de EGR klep heeft feitelijk een emissie gerelateerd doel zoals de Wegenwacht dit ook in deze video uitlegt. Ik ken natuurlijk niet uw rijstijl en gebruik maar het vervuilen van deze klep kán in de hand gewerkt worden wanneer je vooral vaak laag in toeren rijdt. Dus korte ritjes in lage toerengebieden kan het vervuilingsproces versnellen. Daarom het advies om zo nu en dan ook in een wat hoger toerengebied te rijden, zodat de motor inwendig wat gemakkelijker van z'n viezigheid afkomt. Wanneer je als berijder de neiging hebt om zo snel mogelijk in met een zo laag mogelijk toerental in de hoogst mogelijke versnelling te rijden, dan werk je die vervuiling wel in de hand. Met zuinig rijden is natuurlijk niks mis, maar enige afwisseling met een wat hoger toerental is wel wenselijk. En bij summier gebruik van de auto zorgt de duurdere premium E5 benzine ook voor wat minder inwendige vervuiling en kan een positieve bijdrage leveren om de EGR wat langer schoon te houden.