Wegvallen gas

Vraag gesteld door T. van Hiele op 15 augustus 2021

Tijdens het rijden valt het gas wel eens weg. Motormanagement lampje brand en het epc lampje ook 9 van de 10x. Eergisteren is de EGR klep schoon gemaakt, maar het is daarna erger geworden. Bij constante snelheid (+- 100km/u) maar ook een paar keer bij optrekken. Voordat de klep was schoongemaakt kon ik, na opnieuw de motor te starten, weer verder rijden. Na de schoonmaak pas na meerdere malen proberen pas weer. Auto heb ik nu net 3 weken en probleem is er ook al zolang. Daarvoor weet ik het natuurlijk niet. Garagehouder zegt dat het lampje geen kwaad kan, maar het elk moment kunnen wegvallen van het gas baart mij zorgen. Helemaal dat het na het schoonmaken van de EGR klep dat het erger is geworden. Zou de boordcomputer ook stuk kunnen zijn? (Werd geopperd) het gaat om een seat ibiza 1.4 16V uit 2006

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn van het wegvallen van het gas en het branden van het motorlampje bij uw Ibiza.

Oorzaak

Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen wellicht niet meer aan de wettelijke eis voldoet. Dit kan vele oorzaken hebben, wanneer de motor goed loopt is er op dat moment sprake van een storing die niet ernstig is. Echter wanneer de auto ook inhoudt of niet op het gas reageert is er sprake van een onveilige verkeerssituatie.

In uw geval twijfel ik vooral aan de EGR-klep, de luchtmassameter of wellicht een (klein) lek in het inlaatspruitstuk waardoor de regeling lucht-brandstof uit de pas loopt. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden, zoals in een uiterst geval het motormanagement. Zekerheid over de oorzaak kan alleen gegeven worden wanneer een monteur metingen verricht op de auto ten tijde van de storing.

Non-conformiteit

Aangezien het probleem al direct aanwezig was na aankoop kunt u de verkopende partij hierop aanspreken. U kunt een beroep doen op non-conformiteit. Om te zien wat u kunt verwachten en wat u hiervoor moet doen hebben we een stappenplan gemaakt: Stappenplan klachten na aankoop