Versnellingsbak Subaru XV

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 augustus 2021

Wij hebben in februari een Subaru xv 2.0 automaat ,van 2016 met 67000 km gekocht .
De auto moest onlangs terug naar de garage waar we die hebben gekocht 5 maanden na koop, omdat er olie in de koelvloeistof tank zat ,[hoe dit kan is voor ons een raadsel,,dealer denkt dat er verkeert olie is bijgevuld ,,niet door ons ]het systeem is gespoeld ,en was weer in orde , bij een testrit door de monteur van de dealer is de ketting van de automatiche versnellingsbak kapot gegaan.
vraag 1
moeten de slangetjes vervangen worden waar de koelvloeistof doorheen gaat ,of is spoelen voldoende ?
vraag 2
Is het een Subaru xv probleem dat die ketting van de versnellingsbak zo snel kapot gaat ??
Vraag 3
hoe kunnen wij dit beste manier financieel regelen met de dealer ,omdat de versnellingsbak bij hun is stuk gegaan ?
Wij hadden helaas maar 3 maanden garantie ,bij kopen vonden wij niet nodig omdat Subaru als zeer betrouwbaar te boek staat.

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U vraagt wat u kunt doen nu de versnellingsbak van uw Subaru defect is.

Ik wil er wel aan toevoegen dat men serieus moet kijken wat de herkomst van de olie is. Indien er een inwendige lekkage is, bijvoorbeeld in de oliekoeler, is er kans op herhaling.
Dan antwoord op uw 3 vragen:

  1. Het is zeker te adviseren om de koelslangen te vervangen wanneer daar olie door gestroomd heeft. Indien ze langere tijd aan olie zijn blootgesteld kunnen ze inwendig zijn aangetast, ze zijn hier niet voor gemaakt tenslotte.
  2. Het is ons niet bekend dat er regelmatig problemen zijn met de versnellingsbak van de Subaru XV. Het lijkt dus niet te gaan om een bekend zwak punt.
  3. Ondanks dat de garantie verlopen was kunt u wel beroep doen op (non)-conformiteit.

Conformiteit (art 7:17 BW) gaat uit van de redelijke verwachting die u als koper mag hebben van de auto gebaseerd op onder meer de prijs, bouwjaar, kilometrage, inlichtingen verkoper etc. In dit geval mocht u er vanuit gaan dat dit soort problemen nog niet zouden ontstaan.
Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina:  Klachten na aankoop inclusief het Stappenplan klachten na aankoop.