Motordiagnoselampje brandt 1e dag caravanvakantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 augustus 2021

Onze Mercedes B170 uit 2007 heeft een rustig leven gedurende het hele jaar behalve met de zomervakantie. Dan gaat er een caravan achter met 4 personen. Km stand nu tegen de 120.000. Rijd dus korte afstanden en weinig kilometers per jaar.

Nu voor het 2e jaar heeft de auto op de eerste dag van vertrek wat kuren. Op weg (in 2 dagen) naar Frankrijk slaat de motor af bij de eerste tankbeurt in België en heeft moeite met weer opstarten. Na wat afgekoeld te zijn start de auto weer maar brand het oranje motordiagnose lampje. Op cruise controle hikt de motor af en toe en schiet dan ook uit de cruisecontrole. De reis is verder wel te vervolgen en koelwater temp. Blijft constant netjes en komt nauwelijks hoger dan normaal. Vervolgens op dag 2 brand motordiagnose lampje wederom bij starten maar rijd de auto goed en bij volgende stop gaat ook het lampje uit. Verder lijkt de auto wel los tijdens de vakantie en snort als een zonnetje. Prima thuis gekomen dus. Maar eigenlijk dus hetzelfde scenario als vorig jaar. Moet ik dit nu melden bij de garage of zal dit te maken hebben met de weinige kilometers gedurende het hele jaar? Nu geeft de auto geen storing meer aan, wel zit je de eerste dag gespannnen in de auto of deze het wel haalt.

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

Uw auto vertoont alleen op de heenreis in combinatie met caravan een storing, nu al 2 jaar achter elkaar. 

Ik zou u zeker aanraden om de auto aan te bieden bij de garage samen met dit verhaal. Vooral om de onrust tijdens de reis weg te laten nemen. De kans is groot dat, ondanks dat het motorlampje uit is, de storing toch opgeslagen is in de motorcomputer.

Terug schakelen

Waar ik u wel voor wil waarschuwen is het gebruik van cruise control in combinatie met zware belasting en misschien wel een heel lange klim. Wanneer u de auto hard laat werken, en dat is in uw verhaal zeker het geval, kunt u beter geen gebruik maken van de cruise control.

Wanneer u lang klimt zou onder normale omstandigheden de snelheid wat afnemen, u geeft dan gas om de snelheid constant te houden en wanneer dit niet het gewenste resultaat heeft zou u terugschakelen om zo de gang er in te houden. Wanneer in dit geval de cruise control ingeschakeld is voelt u niet dat de auto moeite heeft met trekken en probeert de cruise control toch de snelheid vast te houden. Dit kan overbelasting door een te laag toerental tot gevolg hebben. Ook bij een auto met automaat adviseren we dan altijd handmatig terug te schakelen om ervoor te zorgen dat het toerental toch overeenkomt met de belasting. Misschien is dit ook de oorzaak van uw storing en zijn er verder geen defecten aanwezig.

Cruise control

Overigens is het normaal dat de motorcomputer in geval van een storing kan besluiten de cruise control tijdelijk uit te schakelen, dit vooral om te voorkomen dat de auto er met u vandoor gaat. Hij kan hiermee helaas de situatie die ik heb geschetst niet voorkomen.