Historie achterhalen importauto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 augustus 2021

Wij willen een Mazda CX-5 kopen, bouwjaar 2018, eerste tenaamstelling maart 2019. KM stand 10000. De auto is onlangs uit België geïmporteerd door een bedrijf met zeer goede klantervaringen.

We hebben een korte proefrit gemaakt. Bij het starten maakte de auto een rauw geluid. De lak leek nagenoeg perfect, zelfs geen krasjes, deukjes of steenslag (en dat is voor deze kleur Soul Crystal Red metallic zeer uitzonderlijk!). De binnenkant (spijlen, achterklep) leken een andere, lichtere kleur te hebben. Meest opvallend in combinatie met de perfecte lak was de vervuiling onder de motorkap: groene aanslag, vuil, gras, zelfs tegen de onderkant van de motorkap. Hoe kunnen we controleren of de auto 'onder water' heeft gestaan (noodweer juli België) of dat de auto schade heeft gehad of opnieuw gespoten is? Enige 'beschadiging' was de kapotte aanhechting van de rolhoes in de bagageruimte. De auto wordt geleverd met fabrieksgarantie tot en met november 2021, 6 maanden BOVAG garantie en een BOVAG 40 punten check. Raadt u ons een aanvullende (Dekra?) aankoopkeuring aan? Laatste vraag: als we een lpg-installatie laten plaatsen beïnvloedt dit dan de geldigheid van de fabrieksgarantie?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U wilt een gebruikte Mazda CX-5 kopen maar u twijfelt aan de geschiedenis van de auto ook vraagt u of LPG een gevaar vormt voor de fabrieksgarantie.

De geschiedenis achterhalen van een auto die via grijze import in Nederland is aangekomen is nog veel lastiger dan bij een origineel Nederlandse. Bij twijfel zou ik u altijd aanraden om een aankoopkeuring te laten uitvoeren bij Dekra of Mijn Autocoach. Overigens is het kleurverschil dat u is opgevallen niet vreemd, vaak zijn de delen die niet direct zichtbaar zijn voorzien van een andere blanke lak.

LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor specifiek is ontworpen voor de brandstof benzine. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG 4 tot 10 keer hoger dan van een vergelijkbare auto op benzine. En bij gelijke prestaties zal het verbruik op LPG gemiddeld ook zo'n ruim 10 procent hoger zijn.

Al met al voor verreweg de meeste autofabrikanten een reden géén homologatie af te geven voor een LPG installatie omdat bij de moderne generatie motoren en motorelektronica, de duurzaamheid en betrouwbaarheid minder gegarandeerd is dan met de oorspronkelijke hoofdbrandstof. Een gemonteerde installatie kan dus nadelig zijn in een garantiekwestie. Vandaar dat LPG, in combinatie met de moderne auto van nu, inmiddels een uitstervend ras genoemd mag worden.