E5 of E10 en merk?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 augustus 2021

Met mijn Skoda 1.8tsi uit 2012 was ik gewend e10 van de Makro te tanken. Bij een reparatie vroeg de garage of ik merkbenzine tankte. Ik weet niet waarom. Nu heb ik n Seat 1.5tsi dag uit apr2020 en kreeg het advies e5 V-power of gelijkwaardig (merk) te tanken.

Kunt u mij uitleggen wat ik het beste kan doen en waarom; en welke risico’s ik loop zou ik e5 van de Makro gaan tanken?

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af welke brandstof u het beste kunt gebruiken bij uw Skoda.

Uw auto is geschikt voor het gebruik van zowel E5 als E10.

Premium brandstof

Premium brandstof is benzine voorzien van eigen toevoegingen. Die toevoegingen kunnen per merk verschillen. De producenten claimen een lager verbruik en lagere uitstoot.

Verschillen

Mogelijke verschillen in brandstofverbruik en prestaties zijn in de regel zo klein dat deze nauwelijks merkbaar zijn. Er kunnen onderlinge verschillen zitten, en die kunnen ook voor kleine verschillen zorgen in het verbruik. Volgens TNO zijn auto’s met premium brandstoffen rond de 1% zuiniger, volgens het Duitse ADAC tussen de 0 en 2%. Zo’n klein verschil zal in de praktijk nauwelijks opvallen omdat rijstijl en verkeers- en weersomstandigheden een veel grotere invloed hebben. Met bijvoorbeeld "het nieuwe rijden" is aangetoond dat verschillen in rijstijl verschillen in brandstofverbruik kunnen veroorzaken van 20%.

Inwendige motorvervuiling

Bij auto's die last hebben van inwendige motorvervuiling zullen premium brandstoffen de grootste toegevoegde waarde hebben. Inwendige motorvervuiling ontstaat door ongunstige bedrijfsomstandigheden (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt). Zeker bij nieuwe auto's die onder gunstige bedrijfsomstandigheden worden gebruikt, is er weinig reden tot zorg over inwendige motorvervuiling.

Geen wonderen

Van premium brandstoffen kunnen geen wonderen verwacht worden. Als er sprake is van inwendige motorvervuiling die door toevoegingen wordt gereinigd, dan zouden prestaties en wellicht ook het verbruik kunnen verbeteren. In alle overige situaties zal slechts het gebruik van de brandstof kunnen uitwijzen of functioneren, prestaties en verbruik van de motor voor de gebruiker dusdanig merkbaar verbeteren dat deze toegevoegde waarde de meerprijs waard is.
Dus risico’s bij het gebruik van een niet-premium brandstof zijn er niet. Er zijn hoogstens voordelen te behalen indien u kiest voor de brandstof die wel de premium toevoegingen heeft. 
Veel meer informatie over brandstoffen staat op onze site: Alles over E10- en E5-benzine