Distributieketting vervangen

Vraag gesteld door G. Moolenaar op 11 augustus 2021

De distributieketting van mijn Nissan Qashqai 1.2 Acenta rammelt en zou vervangen moeten worden. Reparatiekosten circa 1950 euro.
Bouwjaar 2015 en km-stand: 163000.
Ik vind dat dat nu nog niet aan de orde zou moeten zijn. Is een slecht motoronderdeel.
Wat is uw mening?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieketting van uw Nissan Qashqai met 1.2 DIG-T motor is volgens de garage versleten en moet vervangen worden. De auto is tussen de 5 en 6 jaar oud en heeft 163.000 km op de teller. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is met betrekking tot deze vervangingskosten.

Distributieketting

De distributieketting van deze motor heeft geen voorgeschreven vervangingstermijn. Hij hoeft dus niet preventief worden vervangen zoals bij een distributieriem. Hiermee is niet gezegd dat de ketting niet aan gebruikersslijtage onderhevig is. Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag van de distributieketting een gemiddelde levensduur van minimaal 200.000 km worden verwacht. Het type motor van alliantiepartner Renault is helaas niet onbekend met distributieproblemen. Er worden ook bij andere auto’s met deze motor (ook bekend als 1.2 TCe) vaker dan gemiddeld problemen gemeld.

Non-conformiteit

Als er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan heeft u ongeacht de verstreken periode na aflevering, recht op kosteloos herstel. U zult in dat geval wel moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat dit gebrek al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd. Let op, u kunt alleen van de verkoper van het product kosteloos herstel vorderen. Als de auto bij een ander dan de verkoper in onderhoud is, moet u dus eerst terug naar de verkoper.

Nieuw voor oud

Het uitgangspunt bij kosteloos herstel op grond van non-conformiteit is dat de auto in die staat wordt gebracht als die u op grond van de overeenkomst in redelijkheid mocht verwachten, zonder gebreken. Zonder gebreken mocht u verwachten dat de distributieketting ruim 200.000 km zou meegaan, uw auto heeft 163.000 km gereden. Het lijkt daarom passend dat de kosten voor vervanging van de distributieketting naar verhouding worden gedeeld. De verhouding kan mede worden bepaald aan de leeftijd van de auto, slechts 5 of 6 jaar oud.

Conclusie

U zult moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig was toen u de auto kocht. Binnen de automotive sector is het een gegeven dat het type motor bekend staat om distributieproblemen. De ketting moet in dit geval eerder worden vervangen dan de gemiddelde levensduur die u daarvan mocht verwachten. Mijns inziens is er daarom sprake van een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten en was de oorzaak van dit gebrek al aanwezig toen de auto werd afgeleverd. U kunt dus kosteloos herstel vorderen van de verkoper, maar in dit geval is het in verband met de vrij hoge kilometerstand redelijk dat u een gedeelte van de vervangingskosten voor uw rekening neemt. Als u kunt bewijzen dat u het gebrek reeds in de garantieperiode heeft gemeld en de verkoper het herstel van dit gebrek, al dan niet bewust, op de langere baan heeft geschoven, dan is het redelijk dat de verkoper de volledige kosten voor herstel draagt.

Voor meer informatie over uw rechten bij klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze website.