V-power benzine echt beter dan euro95?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 juli 2021

Er wordt gezegd dat V-power benzine minder CO2 uitstoot heeft, maar is dat waar? Zo ja, waarom wordt dat dan niet meer gepromoot? Of is het alleen een verkooppraatje?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waarom V-Power niet meer gepromoot wordt wanneer volgens de leverancier dat een lagere CO2 uitstoot oplevert.

In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine (E5) niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd. Maar een gunstiger verbruik en daarom een lagere CO2 uitstoot is echt marginaal, bij benadering slechts enkele procenten. Bovendien is de genoemde V-Power vrij van bio-ethanol, samen met nog 'n aantal soortgelijke producten van de concurrerende merken. En het toevoegen van biobrandstoffen in de E10 benzine is gedaan met de gedachte om onderaan de streep juist daarmee de CO2 te verminderen en is dus uitgevonden om CO2 vriendelijker te zijn.

Ik wil dus benadrukken dat V-Power en soortgelijke premium brandstoffen meer een luxe product is met een hoog marketing gehalte. Het is min of meer de grand cru onder de benzines terwijl de auto zelf niet echt het verschil proeft. In bepaalde gevallen is het zeker nuttig om deze premium benzine te tanken, vooral door autobezitters die zeer sporadisch de auto gebruiken, omdat deze brandstof inwendig een wat meer reinigende functie heeft. Maar de gemiddelde bestuurder bewijst het milieu echt geen extra grote dienst door deze brandstof te tanken. Voor gemiddeld zo'n 13 ct/l méér bewijst u in dit geval vooral Shell een zeer gewaardeerde dienst, en is om die reden de verkoop van dit product slechts een fractie van de gebruikelijke E10 benzine. In de meeste gevallen auto's die niet geschikt zijn voor E10 of auto's die summier gebruikt worden.