Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Profiel nieuwe banden Michelin

Vraag gesteld door Thea van Kranenburg op 15 juli 2021

Op 10 juni jl. had ik een afspraak bij KwikFit te Tiel om 2 bij hen bestelde NIEUWE banden Michelin Primacy 4 93V te monteren
(Product MI215/55V16PR4) op mijn Ford C-max.
Aangezien ik 2 jaar geleden eveneens 2 dezelfde nieuwe banden bij KwikFit had besteld en daar naar volle tevredenheid over
was, verwachtte ik nu dezelfde goederen c.q. levering te krijgen.
Echter vorige week donderdag is mijn auto (Ford C-max 6KTV75) bij de Ford-dealer geweest voor een onderhoudsbeurt en kreeg daar te horen
dat mijn zgn. NIEUWE voorbanden een profiel hadden van 6,3 !!!!
Hoe is het mogelijk dat NIEUWE banden na ongeveer 850 km een profiel hebben dat ten opzichte van een "echte"nieuwe band zo
laag is ??
De in 2019 geleverde banden hadden een productiedatum 11/19, dus dat waren wel degelijk nieuwe banden.
Heb nagekeken welke productiedatum op de in juni jl. geleverde banden staat vermeld en dat is productieweek 35/20 resp.
38/20, dus ik vraag mij in gemoede af of dit wel nieuwe banden zijn geweest, mede gezien de mededeling van de garage.
Heb bovenstaande gegevens op 9 juli jl. gemaild aan KwikFit met de vraag wat te doen.
Kreeg gisteren een telefoontje van KwikFit in Tiel waarin de monteur mij mededeelde dat de leveranciers van zomerbanden om productiekosten te besparen banden leveren met een "minder" profiel dan in het verleden gebruikelijk was !!!
Hij had die mededeling gekregen van het hoofdkantoor en was daarover in 1e instantie ook verbaasd, maar bij controle van de bij hen aanwezige voorraad zomerbanden bleek dit bij meerdere leveranciers momenteel het geval is.
Ik was de eerste cliënt die hierover een opmerking had gemaakt, hetgeen mij toch vreemd overkomt.
Bij jullie test van zomerbanden 2021 hebben jullie de Michelin Primacy 4 niet getest omdat jullie banden hadden ontvangen met een toevoeging van S1.
Maar die notering kan ik niet vinden om de mij geleverde banden.
Het hele verhaal komt op mij nogal vreemd over.
Aangezien ik nergens een juist antwoord kan vinden is mijn concrete vraag aan jullie: welk profiel hoort er te zitten op een nieuwe Michelin Primacy 4 93V, bandmaat 215/55 ?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Het klopt dat er bij moderne banden tegenwoordig gewerkt wordt met minder profieldiepte dan in het verleden gebruikelijk.  Dat is echter niet om productiekosten te besparen maar uit milieu oogpunt. Bij het slijten van banden komen deeltjes vrij en die komen in de vorm van fijnstof en plastic in de natuur en in de oceanen. Zorgen voor minder bandenslijtsel en toch minimaal dezelfde levensduur is dus een uitdaging waar bandenfabrikanten zich voor gesteld zien. Daarom is het mooi dat wij bij onze bandentests ook de slijtvastheid van een band testen en beoordelen.

De Michelin Primacy 4 hadden we in 2021 en 2020 in zomerbandentest, beide keren in een 17" bandenmaat. In beide gevallen hadden wij bij de nieuwe banden de volgende profieldiepte gemeten (langsgroeven van links naar rechts over de band);
G1 (groef aan binnenzijde schouder) 5,3 mm; G2 6,2 mm, G3 6,6 mm, G4 6,4 mm, G5 6,2 mm, G6 (groef aan de buitenzijde schouder) 5,3 mm.

In beide tests behoorden de Michelins ondanks deze relatief geringe profieldiepte nieuw tot de banden met de langste levensduur en dus de beste slijtvastheid. In beide gevallen werd het ook als zeer goed beoordeeld. De Michelin bleek dus ook veel langer mee te gaan dan andere banden in de test die in sommige gevallen wel begonnen met meer dan 8 mm profiel.

Bedenk verder dat veel eigenschappen van een band juist beter worden als er minder profieldiepte is. Een band met minder profiel presteert beter op droog wegdek, is zuiniger en is stiller. De profieldiepte is vooral van belang voor waterafvoer en dan is er ook nog een groot raakvlak met de waterdiepte op de weg. Onder normale omstandigheden komt er niet snel een waterdiepte van meer dan 1 mm voor op de weg. Dat is ook de reden dat de wettelijke grens op 1,6 mm ligt.

Samengevat, uw nieuwe banden hebben inderdaad minder profieldiepte dan u gewend was maar er zijn u geen gebruikte banden verkocht. Minder profieldiepte is een nieuwe en gewenste ontwikkeling. In de praktijk blijkt het mogelijk banden te ontwikkelen met minder profieldiepte die toch minstens net zo lang mee gaan en uw band, de Michelin Primacy 4, is daar een voorbeeld van.