Minder hoge optrek-versnelling mogelijk?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 juli 2021

Laatst las ik in een blad, dat nieuwe auto's uitgerust worden met een gaspedaal, dat een tegenkracht op de voet geeft, wanneer er ter plaatse harder wordt gereden dan de toegestane snelheid. Ik vroeg me toen af, of de auto-constructeurs het gaspedaal zó kunnen ontwerpen, dat het óók een tegenkracht geeft, wanneer met een hoge versnelling wordt opgetrokken. Want ook een zeer hoge vesnelling van 0 tot 50 km/u geeft al extra CO2 en roetdeeltjes in de lucht, die niet zouden worden geproduceerd gedurende het optrekken met een normale versnelling (aantal meters per seconde-kwadraat). Hoe groot die normale versnelling dan zou moeten zijn, weet ik niet. Tevens zouden zowel banden-slijtage (fijne rubber deeltjes in de lucht) als het irriterende piepende banden-geluid in de straat kunnen verminderen. Hebben jullie hier eens onderzoek naar gedaan, of laten doen ?  Is het idee van een versnellings-beperking al eens geopperd ??

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Een gaspedaal dat de bestuurder actief feedback geeft kan goed werken omdat de chauffeur zijn ogen op de weg kan houden. De 'herkenning' van de maximumsnelheid moet dan wel goed werken en daar mankeert het nog wel vaak aan bij auto's met een dergelijk systeem. Maar dat terzijde.

Een interactief gaspedaal dat feedback kan geven op de rijstijl (in dit geval een vermeende té snelle acceleratie) is technisch mogelijk. De vraag is of fabrikanten het zullen gaan toepassen. Als auto's er zuiniger door gaan rijden (ook bij de WLTP-meting) dan zullen we het vast wel gaan tegenkomen in nieuwe auto's. Een beetje vergelijkbaar met de Eco-knop die in sommige auto's zit. Het vermogen wordt dan een beetje teruggeschroefd ten bate van een lager verbruik. Als er wél vol vermogen wordt gevraagd wordt de eco-stand om veiligheidsredenen overruled.

En veel fabrikanten passen al een soort 'gevoel' in het gaspedaal toe door een soort 'zwaar punt' in te bouwen. In normale verkeerssituaties volstaat de eerste helft van de slag van het pedaal. Als je hogere prestaties verlangt moet je even door het zware punt heen trappen. En auto's met een snelheidsbegrenzer werken ook op die manier. Boven de ingestelde snelheid geeft het elektronisch bediende gaspedaal simpelweg niet meer thuis, behalve als je ook hier het pedaal vól in trapt.