Garantie auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 juli 2021

Dit voorjaar kocht ik een BMW 218i bouwjaar dec 2014. De auto is gekocht bij een Bovag garage met 6 maanden garantie. Onlangs liet de auto mij staan, de melding was accu laadt niet, auto oververhit. Een paar seconden voor de melding klonkt een raar geluid. De wegenwacht vermoedt een poelie kapot, een riem werd niet meer aangedreven. Ik weet weinig van technische termen, maar door wat er werd gezegd ben ik later op internet gaan speuren. Ik zag dat dit type auto een probleem heeft met de krukas lagerschaal waardoor er (grote) problemen kunnen ontstaan. Ook de problemen met een poelie stond hierbij aangegeven vanwege dit mankement. De auto staat nog bij de garage, ik heb nog niets definitiefs gehoord over het euvel. Ik begin nu toch een akelig gevoel te krijgen over deze auto. Natuurlijk moet ik nog afwachten wat de uitkomst is, maar het lijkt er toch op dat deze auto een groot probleem heeft. Wat kan ik gezien de garantie verwachten, en hoe staat het met gevolgschade mocht de garage de auto repareren? Ik heb natuurlijk weinig trek in een auto die me na de garantie periode veel zorgen geeft en veel geld gaat kosten.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw BMW 218i  staat momenteel met een defect bij de verkoper die onder Bovag garantie de auto gaat repareren. U bent bang voor het vermoedelijke euvel en de mogelijke gevolgschade na de garantie periode.

Het is inderdaad zo dat vrij snel na de introductie van deze driecilinder voorwielaandrijver bleek dat bij een duurtest er een teleurstellende conclusie was. In de Duitse media verscheen een reactie van de fabrikant, die wat productiejaar 2014 betreft mogelijk voor u van belang kan zijn.
“De BMW 3-cilindermotor (B38) wordt gebruikt in de BMW 218i Active Tourer. In de eerste productiesiefase had de krukas een axiaal lager dat was ontworpen als een gecombineerd, hydrodynamisch flenslager met een ontwerp van 180 graden ("halve schaallager").
Bij veelvuldig gebruik van de koppeling gaf dat voortijdige slijtage van het axiaallager en daarmee ook van de koppeling. Per april 2015 werd daarom bij de productie van de 3-cilindermotor overgeschakeld naar een 360 graden flenslager, een maatregel die de opgetreden technische problemen volledig wegnam. Sinds deze omschakeling zijn er geen afwijkingen meer geweest."


Formeel is het zo dat wanneer een gebrek/klacht binnen de garantietermijn is gemeld, de verkoper dit gebrek/klacht onder garantie uit dienst te voeren. Op grond van art 7:21 lid 3 BW dient de verkoper de gebreken binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper te verhelpen. Indien de verkoper weigert de auto te herstellen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, heeft u voorts de mogelijkheid de koopovereenkomst te ontbinden op grond van art 7:22 lid 1 BW. Het ontbinden van de koopovereenkomst is dus alleen mogelijk als de verkoper niet (correct) zijn verbintenissen uit de overeenkomst nakomt.

Ik begrijp dat u zich zorgen maakt omtrent dit vermoedelijke motorisch mankement, vooral wanneer blijkt dat de binnen de BOVAG-garantie gemelde klacht niet duurzaam opgelost blijkt. Maar als een klacht (nog) niet verholpen is binnen de BOVAG-garantieperiode, behoudt u het recht op kosteloos herstel tot dat de klacht op een duurzame wijze is opgelost. Op grond van de BOVAG voorwaarden, heeft u bovendien een garantie op uitgevoerde werkzaamheden van 6 maanden.

Ik kan me uw ongerustheid goed voorstellen maar de verkoper moet toch eerst aan zijn verplichtingen voldoen en die kans ook krijgen. Vraag wel nadrukkelijk naar het reparatieplan. Wanneer het herstel wordt uitgevoerd zoals de latere productiematige modificatie, dan moet dat duurzaam genoeg zijn om daarmee het vertrouwen te herstellen. Maar u maakt zeker een valse start en dat is heel vervelend. Maar de bal ligt nu bij de verkoper en weet hij dat hij dit duurzaam en betrouwbaar moet oplossen. De consument heeft zeker rechten en de verkoper duidelijk ook plichten.