Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Airco koelt niet

Vraag gesteld door op 30 juli 2021

De airco van mijn Peugeot 308 uit 2014 doet het niet. Er blaast wel lucht, maar de lucht is niet of nauwelijks gekoeld. De Peugeot garage denkt dat de condensor lek is. Om het zeker te weten, is een diagnose nodig; dat kost €100. Een nieuwe condensor kost (excl. montage) €410. Opnieuw vullen met koudemiddel kost €300. Incl. arbeidsloon gaat de klus € 970 kosten. Mijn vragen:
1. Ik heb van een vriendin gehoord dat ook de compressor kapot kan zijn. De garage noemde die niet. Kan de garage zonder de diagnose al vaststellen dat het niet de compressor is?
2. Op mijn vraag of zij een tweedehands condenser kunnen plaatsen, was het antwoord: nee, want een condenser kan niet worden getest op kwaliteit zonder hem eerst te installeren, het aircocircuit te vullen etc etc. Klopt dat?
3. Stel dat de compressor kapot blijkt te zijn: kan die dan wèl tweedehands worden aangeschaft?
4. Mijn zorg is dat mijn garage misschien de moeite niet wil doen om een onderdeel tweedehands in te kopen of dat het hen minder winstmarge biedt etc. Hoe is uw ervaring daarmee?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

De airco van uw Peugeot 308 doet het niet meer naar behoren en u heeft daar een aantal vragen over.

Het klopt inderdaad dat de compressor óók stuk zou kunnen zijn. Maar er zijn meerdere oorzaken voor een niet werkende airco. Een lekkage van het koudemiddel is misschien wel de meest voorkomende, en de condensor de voornaamste hoofdverdachte. De condensor is immers in de rijwind van de auto gemonteerd, en maakt 'm daardoor wel kwetsbaar en ontvankelijk voor opspringende steentjes, die gemakkelijk een lekkage kunnen veroorzaken. Kennelijk heeft de garage misschien door een vakkundige blik te werpen op de condensor een vermoeden dat deze mogelijk lek is. Maar feitelijk moet de airco éérst afgevuld worden met een toegevoegde detectie vloeistof, om zo de lekkage definitief te kunnen vaststellen. Een condensor zal niet gauw vervangen worden door een gebruikt exemplaar. Er is een té groot risico dat daar ook iets mis mee is en wordt goedkoop dan al gauw duurkoop. Dus met een nieuwe speel je op safe waar de garage terecht ook voor gaat.

Een defecte compressor valt overigens ook niet uit te sluiten. Bij té weinig koudemiddel kan de pomp ook de geest geven door gebrekkige smering dat ook de functie is van dit koudemiddel. Een defecte airco compressor/pomp kan uiteraard vervangen worden door een gebruikt exemplaar. Maar toch ook met het risico dat je niet altijd kunt vaststellen of deze 100% in orde is.

Dus wanneer de garage de indruk wekt géén gebruikte onderdelen te willen monteren is dat toch vanwege het risico dat de klus misschien weer opnieuw moet. En bij een airco, met weer opnieuw het noodzakelijk afvullen met koudemiddel, dreigt het dan al gauw verkeerde zuinigheid te worden. Om toch de kosten zo veel mogelijk binnen de perken te houden zou u de reparatie door een universele garage of aircospecialist kunnen laten uitvoeren. Bij de dealer ben je vaak tóch wat meer kwijt door duurdere originele onderdelen en een hoger uurtarief. Dus schroom niet om ook elders uw licht op te steken voor een prijsopgave.