Verroeste remschijven

Vraag gesteld door G. Westers op 28 juni 2021

Heb een kia niro van 3 jaar oud en met de km stand van ca 48600. Belden ze me op dat de remschijven voor meer dan 50% aangetast zijn door roest en dus dat hij volgend jaar niet meer door de keuring komt. De auto wortd normaal ingereden. Maar is dit niet een beetje erg snel?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw drie jaar oude Kia Niro heeft twee remschijven die inmiddels voor meer dan de helft roestvorming laat zien op het remmende oppervlakte.

Ik begrijp dat bij nog géén 50.000 km dat nogal buitensporig lijkt. En dit valt ook niet te relateren aan gebruikersslijtage maar is dit min of meer een nadelige bijkomende eigenschap van een hybride. Uw auto is in staat regeneratief te remmen. Wanneer u het rempedaal beroert worden niet zozeer de remmen meteen aangesproken maar zorgt de hybride techniek ervoor dat het vertragen gebruikt wordt om de accu te laden. Tot zekere hoogte uiteraard. Indien nodig springen de remmen uiteraard ook bij. Maar een bijkomend effect is dat daardoor de remmen zélf mechanisch minder aangesproken worden en het terugwinnen van energie de remschijven minder werk te verwerken krijgt en roest steeds meer terrein wint.

Ik begrijp dat het nogal een tegenstelling is wanneer duurzaamheid en zuinigheid juist de insteek is van een hybride. Het enige advies dat ik kan meegeven is bij gelegenheid zo nu en dan toch wat steviger het remsysteem aan te spreken. Dus soms even wat steviger doortrappen om de remblokken de gelegenheid te geven de schijven wat schoner op te wrijven. U kunt met uw Niro door goed te anticiperen zeer zuinig rijden door tijdig gas los te laten en gedoseerd te remmen. Er gaat dan nauwelijks remenergie verloren, maar misschien kunt u daar tóch wat op anticiperen zo nu en dan. Dus af en toe gewoon wat later maar abrupter in de remmen wanneer het verkeer dat toelaat. Dus aan het einde van een uitvoegstrook bij het verlaten van de snelweg of bij een wat hogere snelheid wanneer u een rood verkeerslicht nadert.