Lambdasonde wordt niet warm

Vraag gesteld door P. Wrekenhorst op 08 juli 2021

Wij hebben een ideaal klus vervoermiddel, een Piaggio Porter 1.3 benzine.
Het is werkelijk een te gek handig busje, maar  helaas hebben we een Check Engine lampje branden.
We weten nu al wel dat de lambasonde net warm genoeg worden, dat zou de oorzaak kunnen zijn?
Maar waarom wordt deze niet warm, breuk in de kabel, ecu, benzine-ontluchting enzovoort heb ik kunnen vinden.
Wegbrengen naar een dealer kost een fortuin vanwege het vele zoekwerk voor zo'n oud busje.
Wat kan ik als leek zelf doen?

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

De lambdasonde van uw auto wordt niet warm en u vraagt zich af wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben.

Ik neem aan dat u de auto heeft uitgelezen en dat er een fout is opgeslagen omtrent de verwarmde lambdasonde. De sonde werkt alleen indien deze op bedrijfstemperatuur is. Om zeer snel aan de milieueisen te voldoen bevindt zich in de sonde een elektrisch verwarmingselement.

Het is mogelijk dat de bedrading naar de sonde beschadigd is, dat de motorregeleenheid defect is, dat de aansturing van de sonde weigert maar het meest voor de hand liggend is dat er een defect zit in de sonde zelf.

Natuurlijk kunt u de bedrading van de lambdasonde op uiterlijke beschadigingen controleren. Het gebeurt meer dan eens dat deze bedrading is doorgesmolten tegen de hete uitlaat. Ziet u hier niets aan dan is de oorzaak alleen te achterhalen door metingen uit te voeren op de stekker van de sonde. Hier is kennis en apparatuur voor noodzakelijk, dus bezoek aan de garage.