Garage reparatiekosten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 juni 2021

Vanwege een onwillekeurige Lekstroom loopt de accu leeg en kan ik niet starten. 2e hands auto heb ik nu 10 maanden, gekocht via mijn garage in Apeldoorn.
Na 4x lege accu en 2 nieuwe accu's in 6 maanden tijd, stelt nu mijn garage voor om de 'board-regelaar' te vervangen ad EUR 800,=. Waarbij zij EUR 100 korting geven.
VRAAG= Is dit aanbod van de garage acceptabel, want zij kunnen geen 100% zekerheid bieden dat dan ook het probleem van de lekstroom is opgelost?

Merk: Volkswagen
Type: GOLF PLUS
Bouwjaar: 2009
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 90.000 KW

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft in 6 maanden tijd 4 keer een lege accu gehad en tot twee maal een nieuw exemplaar. Er is kennelijk sprake van een nogal onwillekeurige lekstroom. De verkoper wil een verdacht onderdeel vervangen van 800 euro maar kan géén succes garanderen.

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. Kun je aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:

  • het soort product
  • de prijs van het product
  • bouwjaar
  • kilometerstand of draaiuren
  • waar het product is gekocht (dealer of particulier)
  • informatie van de verkoper
  • informatie op de koopovereenkomst
  • aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Maar wanneer u binnen 6 maanden tijd herhaaldelijk bent geconfronteerd met accu gerelateerde problemen, wil ik toch benadrukken dat u de verkoper in gebreken moet stellen. De coulance van 100 euro lijkt een z.g. gul gebaar maar u mag met terugwerkende kracht van de verkoper een deugdelijk product verwachten. En kunnen starten is misschien wel het meest essentiële wat u van een destijds toch recent aangeschafte auto mag verwachten. Om nu 10 maanden na dato deze rekening te presenteren zónder gegarandeerd succes, is toch eigenlijk ongepast en mag u wat mij betreft van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Om u op weg te helpen verwijs ik u naar ons Stappenplan Klachten Na Aankoop voor desnoods een schriftelijke ingebrekenstelling.