Distributieketting 1.3 JTD

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 juli 2021

Ik lees veel verhalen over distributie problemen bij dit type motor, hier heb ik nu nog geen problemen mee, maar voorkomen is beter dan genezen.
Zijn hier eventueel symptomen van?
Kan de ketting uit het niks knappen?
Zou deze naar jullie inzicht preventief vervangen moeten worden bij een bepaalde kilometer stand?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Kevin

Merk: Alfa Romeo
Type: Mito
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 85

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een vraag over de distributieketting van uw Alfa Mito.

De betreffende dieselmotor heeft inderdaad de reputatie van distributieketting problemen. Een vervangingstermijn wordt formeel niet opgegeven, maar de motorische gevolgen kunnen fors zijn wanneer de ketting het begeeft. Wat kilometrage betreft komen de meeste problemen ergens tussen de 150.000-200.000 km. We komen niet tegen dat er sprake is van een gemodificeerde distributie. Er wordt wel aangeraden de olieleiding mee te vervangen die voor een goede smering moet zorgen. Misschien dat door inwendige vervuiling van de olieleiding de smering van de ketting afneemt en er een versneld slijtage proces ontstaat.

Het soort gebruik schijnt ook een rol te spelen. Vaak bij korte ritjes blijkt het slijtage proces ook in een rapper tempo toe te nemen, net als uitgesteld onderhoud.

Er zijn lang niet altijd aankondigingen te horen zoals bijgeluiden en dan kan de ketting het dus spontaan begeven. Wat mij betreft is het dus zeker aan te raden om de garage te vragen de ketting en de spanner goed te laten controleren. Indien hij moeite heeft met er een oordeel over te vellen is preventief vervangen voor de kritische kilometerstand zeker zo gek nog niet.