Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dieselauto met euro 5 in milieuzone

Vraag gesteld door op 6 juli 2021

Kunnen jullie mij uitleggen hoe het zit met een dieselauto met euro 5 norm (bouwjaar 2012,2013,2014) en wanneer mag deze niet meer in Nederland en Europese steden rijden? Ik ben van plan om een diesel te kopen van een van deze bouwjaren en daar ca. 8-10 jaar mee te rijden. Ik zie dat je in Belgie vanaf 2025 alleen nog maar met euro 6 norm de steden in mag.
Loop ik nu het risico dat ik over 4 jaar geen (europese) steden meer in mag vanwege de euro 5 dieselauto en dus met een onverkoopbare diesel kom te zitten?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een gebruikte diesel van rond 2012-2014 en u vraagt zich af of emissieklasse 5 wel voldoende schoon is om daar nog een jaar of 8 tot 10 zonder toegang werende maatregelen mee te kunnen rijden.

De emissieklasse wordt inderdaad daarom dus een belangrijk gegeven. Euro 2 en Euro 3 diesels kunnen eigenlijk al vanaf 2020 op sommige plekken worden geweerd. Voor Euro 3 en Euro 4 gaat dat vanaf 2025 gelden, àls gemeenten besluiten deze maatregel te gaan toepassen. Dus samengevat;

Tussen 2020 en 2025 kan een gemeente kiezen voor:
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder).
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).

Vanaf 2025 worden de normen strenger en kan een gemeente kiezen voor:
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder).
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).

Het is lastig om een ver vooruitziende blik in de toekomst te werpen, ook buiten Nederland. Maar ben je in de markt voor een gebruikte diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6 diesel dus. De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst. Voor de aankomende vier jaar lijkt u met emissieklasse 5 dan nog wel voldoende aan de goede kant van de streep te zitten. Ook buiten onze landsgrenzen. Maar met 8-10 jaar als inzet zou u toch nadrukkelijker voor euro 6 moeten kiezen. En de restwaarde tegen die tijd loopt op voorhand nú al een flinke deuk op. Diesels hebben al geruime tijd geleden wat afschrijving betreft een flinke vrije val gemaakt. Wanneer tegen die tijd nieuwe diesels inmiddels aan de emissieklasse 7 moeten voldoen, zal de gebruikte markt nog meer devalueren en is het kwaad eigenlijk nu al geschied. En na een gebruiksduur van 8-10 jaar durf ik wel te voorspellen dat de restwaarde van een 16-19 jaar oude diesel per definitie wel nagenoeg afschreven zal zijn.