Trilling, gezoem en gebonk in Ford Cmax (2018)

Vraag gesteld door H. de Jong op 17 juni 2021

Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een Ford C-max, Titanium, Ecoboost, 125pk, 55000km uit 2018. Voorheen had ik één C-max uit 2014 zonder problemen zoals hieronder benoemd.
Auto is gekocht bij de officiële Ford dealer Ardea.

Het eerste probleem.
Het valt me op dat wanneer de motor geen vermogen hoeft te leveren (b.v. helling af) er een trilling in de auto komt. Wanneer ik dan een beetje gas bij geef is het weer weg. Volgens de garage is dit normaal en ontstaat het door het cilinderuitschakel systeem van Ford. Dit kunnen ze niet verhelpen. Ze hebben nieuwe software geladen maar dat was niet de oplossing. Een ander oplossing zou zijn de auto te chiptunen, het systeem is dan uitgeschakeld. Dit zou volgens hun wel bij wet verboden zijn en is dan mijn eigen verantwoordelijkheid. Is deze trilling normaal en moet ik deze trilling helaas maar accepteren?

Het tweede probleem,
Wanneer ik stop en achteruit wil inparkeren hoor ik een zachte bonk, het lijkt van de voorkant te komen. Het lijkt net of een veer zich in de veerschotel set. of een ander onderdeel van het onderstel. Ze hebben van alles van het onderstel doorgesmeerd, dit was helaas niet de oplossing. Moet ik hiervoor terug of is een zachte bonk normaal wanneer je de rem intrapt als je b.v. wil parkeren?

Het derde en laatste probleem.
Ik hoor een zacht zoemend geluid die 5 min aanhoud wanneer ik de auto uit zet. na zelf wat speurwerk te hebben gedaan bleek het een fan van de climate control sensor te zijn. Ze hebben hem schoon gemaakt maar helaas bleek dit niet de oplossing. Is het zoemen normaal of moet de gehele sensor vervangen worden?
De auto valt nog binnen de garantie.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent sinds twee maanden de eigenaar van een Ford C-Max Ecoboost van 2018 en u omschrijft een drietal verschijnselen die u opvallen.

Wat het eerste probleem betreft heeft de motor in uw Ford inderdaad cilinderuitschakeling. Worden er tussen de 1250 en 4500 r/min geen prestaties gevraagd dan beslist de krachtbron zelf of ie het met één cilinder minder af kan. En dan heb je feitelijk dus een tweecilinder en ervaren óók andere gebruikers een soortgelijke trilling. Een rondje googelen laat al gauw de nodige hits aan lotgenoten zien. Overigens óók bij andere merken horen we vanuit de praktijk soortgelijke bijverschijnselen, die helaas inherent zijn aan deze techniek en in de praktijk zal worden afgedaan als een producteigenschap. Een tuningsbedrijf zal de cilinderuitschakeling vermoedelijk wegschrijven uit de software maar wordt dat wel gezien als een emissie gerelateerde ingreep en zal uw dealer daar inderdaad niet enthousiast over zijn. Maar zo op afstand lijkt me dit de technische verklaring en valt niet onder de noemer van een gebrek.

Het tweede probleem lijkt me wel dat opgelost dient te worden. Een dergelijke bijgeluid is niet gebruikelijk hoewel het inderdaad best een zoekplaatje kan zijn. Mijn vermoeden gaat in eerste instantie richting een kantelende remblok in de remklauw. Dat zou hoorbaar kunnen zijn wanneer je na het stilzetten van de auto vervolgens achteruit rijdt. Een andere optie is een bijgeluid vanuit een homokineet, een aandrijf koppeling van de aandrijfas. Je gaat toch denken aan iets dat na een belasting bij een voorwaartse beweging ineens achterwaarts wordt belast. Maar dat kan misschien ook een motorsteun zijn of iets vanuit de veerpoot. Maar zoals gezegd géén bekend verschijnsel bij deze auto en moet het eruit kunnen. Misschien moet de verkoper daar toch nog maar eens extra aandacht aan besteden.

Het zacht zoemende geluid doet me niet denken aan iets richting de airco maar meer aan de elektrische waterpomp. Het is gebruikelijk dat bij een warme motor deze nog een minuut of vijf gaat nakoelen. Vaak ter bescherming van de turbo. Maar daar zou de dealer eerlijk gezegd zelf ook wel opgekomen moeten zijn. Misschien moet u dit nog als mogelijke verklaring aan hen voorleggen, want zo op afstand lijkt me dit redelijk voor de hand liggend.