Wel of geen jaarbeurt doen en waar?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 juni 2021

In mei 2019 bij de Volvo dealer een Volvo V60 gekocht (van juli 2018), met 23.500 op de teller.

Eerste onderhoud, jaarbeurt, bij de Volvo dealer gedaan op stand 40.300.

We zijn nu weer een jaar verder. Vanwege corona het afgelopen jaar echt weinig gereden. De teller staat nu op 52.000, dus maar 12.000.

Mijn eerste vraag: is het gelet op het beperkte aantal km dat ik dit jaar gereden heb wel nodig om een jaarbeurt te doen? Daarbij moet ik wel vermelden dat we komende zomervakantie van plan zijn om weer met de vouwwagen naar Italie te rijden.

Mocht u adviseren om toch de (kleine) jaarbeurt te doen, dan stoei ik nog met de vraag waar deze te laten uitvoeren. Bij de Volvo dealer waar ik 'm gekocht heb of bij de Bovag garage hier in het dorp?

Idealiter zou ik 'm bij de Volvo laten onderhouden, omdat ik 'm daar ook gekocht heb. Alleen, deze garage is prijzig en we moeten ook vanwege corona op de kosten letten. Ze vragen er 335 voor (incl btw). Hierin zijn inbegrepen:
- Motorolie vervangen, nieuw oliefilter
- Service 2.0 scan
- Kaartupdate
- Weer een jaar volvo assistance
- Auto wassen

Een paar vragen hierover:
- Wat vindt u van deze prijs? Wat zou een redelijke prijs zijn?
- Ik heb reeds Wegenwacht Europa. Dan is Volvo Assistance feitelijk niet nodig toch? Hebben jullie ervaring mee dat garages korting geven als je daarvan afziet?
- ik kan me voorstellen dat we over een aantal jaren deze auto willen vervangen door een nieuwe Volvo (van een jaar oud weer). Als dit je plan is, is het dan voor de inruilwaarde beter om bij de Volvo garage te blijven of maakt dat niet uit, doet dat weinig met de inruilprijs?

Wat is onderaan de streep uw advies?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het afgelopen jaar heeft u 12.000 km gereden met uw Volvo van 2018. U vraagt zich af op een jaarbeurt dan wel zo noodzakelijk is én of dat gezien de kosten ook net zo goed bij de universele Bovag garage bij u in het dorp kan.

Het onderhoudsschema geeft aan dat uw auto jaarlijks voor onderhoud naar de garage moet óf (vermoedelijk) iedere 30.000 km. Uiteraard afhankelijk wat het eerst bereikt wordt. In uw geval is inmiddels een jaar na dato de volgende onderhoudsbeurt van toepassing en is de geringe jaarkilometrage dus ondergeschikt.

Dat lijkt misschien erg overdreven maar relatief beperkt gebruik, zoals bij uw jaarkilometrage, sluit het jaarlijks bezoek toch niet uit. En zeker wat motorolie betreft is een jaarlijkse verversbeurt juist van belang wanneer de auto weinig rijdt en/of juist korte afstanden. Het verouderingsproces van de olie gaat feitelijk sneller bij summier gebruik dan bij dagelijkse en intensievere ritten. Vandaar het onderhoud kilometers én leeftijd gerelateerd.

Als consument heeft u volledige keuzevrijheid op het gebied van reparatie en onderhoud. Daarentegen heeft de merkdealer wel meer specifieke kennis over het betreffende merk en type auto, en is altijd op de hoogte van modificaties en updates die eventueel bij onderhoudswerkzaamheden meteen worden uitgevoerd. Bij een universele of niet-dealer garage mis je dan dat soort ingrepen. Dat neemt niet weg dat uw plaatselijk buurgarage toch een prima alternatief kan zijn. Frisse olie en een oliefilter kan elke garage natuurlijk prima uitvoeren en gemiddeld voor een lagere prijs dat wat de dealer rekent. Ik denk echter dat het prijsverschil met wat de Volvo dealer rekent relatief nog wel zal meevallen. Een ruwe inschatting is dat uw universele Bovag garage een verversbeurt voor mogelijk zo'n 60-80 euro minder kan uitvoeren. Een belangrijk verschil is wel dat hij dat niet doet inclusief kaartupdate en andere specifieke merkdealerhandelingen. Het all-in bedrag van uw dealer vind ik om die reden dan ook zeker niet buitensporig en is wat mij betreft vooral de inbegrepen kaart- en navigatiesoftware update een aantrekkelijk voordeel. Dat maakt naar mijn mening het prijsverschil meer dan goed.

Volvo Assistance heeft u feitelijk niet nodig. Daarvan afzien zal u echter geen korting opleveren. Uw dealer zal melden dat dit gratis is waar je als consument niet extra voor hoeft te betalen. Natuurlijk wordt dit ook als middel ingezet om klanten te stimuleren dealer trouw te blijven, maar wat ons betreft is dat echt een ondergeschikte reden. De invloed op de restwaarde later bij inruil is min of meer verwaarloosbaar wanneer het onderhoud door de dealer óf door een universele garage is uitgevoerd. Het is wel belangrijk dát de auto is onderhouden, en ook bij voorkeur volgens het fabrieksschema en uiteraard ook vastgelegd in het (digitale) onderhoudsboekje.

Ik wil benadrukken dat u natuurlijk van jaar tot jaar kunt bekijken waar u het onderhoud laat verrichten. Maar de keuze op dit moment voor de dealer lijkt me zeker te rechtvaardigen. Volgend jaar kunt u dan opnieuw de balans opmaken en zal uw buurtgarage dat stokje vast 'n keer gaan overnemen.