Vitara versnellingsbak

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 mei 2021

De versnellingsbak van mijn Vitara van 3-2020, welke gebruikt is geimporteerd (16000 km) en ik gekocht heb bij off Suzuki-dealer in Enschede, schakelt niet goed van 1 naar 2 en 3 naar 2, vooral als deze koud is. vgl mijn lokale dealer is er niets aan de hand. Wat kan ik doen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een Suzuki Vitara van slechts 14 maanden oud, gekocht bij een Suzuki dealer. U merkt dat de auto slecht schakelt naar de tweede versnelling, zowel vanaf de eerste als vanaf de derde versnelling. Bij koude motor (en koude versnellingsbak) zijn de klachten erger. De dealer erkent uw klacht niet en zegt dat er niets aan de hand is. U vraagt wat u kunt doen.

Garantie
Als er (nog) sprake is van garantie, dan vallen gebreken onder de garantie. De voorwaarden van de garantie zijn wel van belang. In uw geval geeft de dealer nu aan dat er geen sprake is van een gebrek.

Een versnellingsbak kan in koude toestand en met name bij lage buitentemperatuur wat stroever schakelen dan gewoonlijk, maar dat moet niet in ernstige mate zijn. De versnellingsbak van deze Suzuki zou normaal gesproken soepel moeten schakelen. Een stroeve schakeling is dus geen producteigenschap van de auto.

U zou ten eerste kunnen vragen of u eens mag rijden in een vergelijkbare auto om het zelf vast te stellen. Ook zou u een deskundige naar de auto kunnen laten kijken. Als de garage niet bereid is deze kosten op zich te nemen, dan kunt u ook op eigen kosten een expertise laten uitvoeren. Blijkt daaruit dat de door u aangegeven geluiden niet bij deze auto horen, dan kunt u de expertisekosten op de dealer verhalen. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft dan kunt u ook uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

De Wet
Naast garantie heeft u ook rechten op grond van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden, dan zult u in ieder geval aan moeten tonen dat de auto naar goed is onderhouden en gebruikt.

Ook in geval van een beroep op de wet moet u aantonen dat er hier sprake is van gebreken.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de dealer kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan "klachten na aankoop" op onze website