Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Touring Flex III fietsendrager

Vraag gesteld door op 19 mei 2021

Ik heb bij jullie de Touring Flex III fietsendrager gekocht. Heel lang gezocht om een fietsendrager te vinden die "voldeed" aan toegestane gewicht?! Gewicht fietsendrager is 21 kg. Heb twee Giant Dailytours van 29 kg incl accu en 26 excl accu. Gewone fiets van kind weegt 18 kg. Is bij elkaar 76 kg of 70 kg. De trekhaak kan het aan (100 kg) De fietsendrager geeft aan 60 kg. Er wordt wel reclame gemaakt met "voor 3 (electrische) fietsen". In theorie zou ik er met die derde gewone fiets over heen zitten. Zit er een "marge" op het te dragen gewicht van de fietsendrager? Zijn er fietsendragers die nog meer dan 60 kg kunnen hebben (ben ik overigens niet tegengekomen; ook niet bij jullie)? Bvd.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de genoemde fietsendrager een zekere ''marge'' heeft om toch verantwoord over het het maximale toegestane gewicht te mogen.

Die marge is er niet en is het opgegeven gewicht van maximaal 60 kg feitelijk het gewicht waarvan geacht wordt daar niet overheen te gaan. En in uw geval is 10 óf 16 kg teveel ook volgens de specificaties van de fabrikant ook echt te veel. Deze drager is inderdaad ingericht voor drie fietsen dat deels ook e-bikes kunnen zijn i.c.m. bijvoorbeeld een lichtgewicht sportfiets. Maar één gewone fiets en twee toch wel redelijk zware e-bikes is feitelijk toch te veel van het goede voor het opgegeven gewicht.

Daarbij denk ik ook dat de auto óók nog een rol speelt. De trekhaak mag weliswaar 100 kg hebben maar de opgegeven kogeldruk van de autofabrikant is daarin bepalend die u wellicht vermeld ziet in de handleiding van uw auto. En die zal in een gunstig geval meestal hooguit 75 kg zijn waar je wettelijk ook niet overheen mag. Dus de totale massa van drager en fietsen zal vermoedelijk ook wat betreft de opgegeven kogeldruk van de autofabrikant te hoog gegrepen zijn. Om die reden komt je ook géén dragers tegen die meer dan 60 kg mogen dragen, omdat de gemiddelde personenauto dat gewoon niet op de kogel mag hebben.