Spoorstangkogel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 juni 2021

Bij de apk constateerde onze garage dat er twee nieuwe voorbanden onder onze bus moesten. Dit zijn we gelijk bij onze bandenman gaan regelen. Deze constateerde echter dat de linker en rechter spoorstangkogels versleten waren en dat dit voor snellere verslijten van banden zou zorgen. Terug bij de garage vertelde ze ons dat de slijtage nog niet zo erg was. Wat moeten we nu!!

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U heeft een vraag over de slijtage van uw banden en eventuele slijtage van de spoorstangkogels.

Indien u uw auto ter APK heeft aangeboden was het voor de garage noodzakelijk om de regels van de APK te volgen. Hierin staan waar de banden aan moeten voldoen maar ook waar de stuurkogels/spoorstangkogels aan moeten voldoen.

Wat betreft profieldiepte moet deze minimaal 1.6 mm zijn. Zijn ze tussen 2.5 en 1.6 mm betekent dit niet dat de banden zijn afgekeurd maar volgt en wel een adviespunt (AC1).

Wat betreft de stuurkogels zijn de regels als volgt:
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan:

  1. 1,0 mm, in radiale richting.
  2. 1,0 mm, in axiale richting.

Wanneer de kogels aan bovenstaande eisen voldoen volgt goedkeur. Echter hoort de garage bij speling dit wel te vermelden als adviespunt (AC4).

De garage hoort bij elke APK (zowel goed- als afkeur) de auto af te melden bij RDW en u een rapport te overhandigen.

Indien de bandenspecialist heeft geconstateerd dat de voorbanden overmatig versleten zijn door speling, zou ik u adviseren om de kogels door de garage nogmaals te laten controleren en tevens de wieluitlijning. De bandenslijtage kan ook veroorzaakt worden door verkeerde wieluitlijning alleen.

De uitlijning is geen controlepunt bij de APK. Als de uitlijning niet klopt loopt u een groot risico dat de nieuwe banden weer overmatig slijten.