Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoelang helpt accu hybride auto benzinemotor mee

Vraag gesteld door op 3 juni 2021

Voorbeeld: Een hybride auto levert 100 pk op de verbrandingsmotor en 40 pk op de elektromotor. Ik snap dat bij afremmen de accu voor die elektromotor oplaadt en de ëxtra" 40 pk voorhanden is. Maar nu rijd ik in bijv in Duitsland, op de snelweg en langzaam bergop. Ik zie dat de accu niet bijlaadt maar langzaam leeg raakt. Heb ik dan nog die zogenaamde 140 pk tot mijn beschikking, of moet ik weer wachten tot de accu voor elektr.motor vol is en het bergopwaarts met de 100 pk van de verbrandingsmotor doen. De accu voor de elektromotor is immers leeg. In autotesten zie of lees ik hierover niets. Binnenkort mag ik in een hybride auto rijden Kia Niro (benzine met elektromotor zonder stekker met automaat) en ik ben zowel voor Hybride als automaat een leek.
Ik stel uw antwoord zeer op prijs

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe het werkt bij een hybride wanneer het hybride accupakket leeg is en u in de bergen tóch wilt beschikken over de extra trekkracht van de elektromotor.

Als het hybridebatterijpakket bijna leeg is, laadt het hybridesysteem automatisch het hybridebatterijpakket op. Uiteraard wordt het hybridebatterijpakket ook tijdens het decelereren opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratiefremmen. Het hybridesysteem werkt uitermate intelligent en doet feitelijk wat op dat moment wenselijk is. Wanneer u op een steile helling daadwerkelijk extra trekkracht nodig heeft zal de elektromotor bijspringen. Maar in de meeste gevallen rijdt u op de verbrandingsmotor naar boven die toch echt wel voldoende toereikend is om gemiddelde hellingen te bedwingen.

Het hybridesysteem zal naast het gebruik van de benzine motor óók het batterijpakket opladen, en wanneer uw rechtervoet dat vraagt, de elektromotor voor extra ondersteuning laten bijspringen. Het is dus zeker niet zo dat de batterijvoorraad permanent aangesproken gaat worden zodra u gaat klimmen. U vraagt en de auto levert en zal daar ook zeker voor zorgen. Dat is ook de ervaring van andere gebruikers die zeer te spreken zijn over het rijgedrag in de bergen en de extra trekkracht als noodzakelijke duw in de rug op bepaalde momenten. Ik begrijp dat u enigszins argwanend bent maar u zult spoedig merken dat deze hybride én automaat u onder alle omstandigheden zorgeloos laat rijden.

 

Reacties

B. Borkhuis

Auteur - 14 april 2023

Vorig jaar met een Renault Arkana, hybride zonder stekker, met een vouwwagen een lange helling van ongeveer 3%. Je ziet de accu leeg raken en dan begint op een gegeven moment de motor de accu op te laden, hierdoor verliest de auto vermogen. Het beetje dat de accu is opgeladen wordt meteen weer voor de aandrijving gebruikt waardoor de accu weer leeg is en de motor weer gaat bijladen. Een vicieuze cirkel waarbij vermogen verloren gaat en de motor benzine en elektrisch constant "knipperen ". Is hier wat aan te doen? Helpt de sportmodus dan? Of lijkt dit op een storing.

Pieter

ANWB Expert - 17 april 2023

U vraagt of het normaal is dat de auto inhoudt bij laden of dat er sprake is van een storing in de Arkana.

Het hybridesysteem dat Renault gebuikt voor onder andere de Arkana is redelijk gecompliceerd. U kunt goed ervaren dat het opladen van de accu vermogen kost, de kans is groot dat de auto in die gevallen overschakelt op een andere elektro-motor. Wellicht is er een update beschikbaar in de software die deze ervaring minder opvallend maakt.
Bij onze rijtest een jaar terug hebben mijn collega’s ook al gemerkt dat de overschakeling tussen hybride en brandstofmotor niet altijd even vloeiend verloopt. Zie onze dubbeltest: ANWB Arkana VS RAV 4.
In de sportmodus zal het vast en zeker soepeler aanvoelen maar dat merkt u ook gelijk in het brandstofverbruik. Ik denk niet dat er sprake is van een storing maar dat dit eigenschappen zijn van de aandrijflijn die Renault gebruikt. Wellicht zijn er aanpassingen mogelijk of kan uw dealer u tips geven die het rijden aangenamer maken.