Trillende auto boven 110 km/u

Vraag gesteld door N. Harinck op 17 mei 2021

Bij het rijden van hoge snelheden (110+ km/u) begint de auto flink te trillen. Banden zijn driemaal gebalanceerd, auto is uitgelijnd en de garage heeft uitgebreid naar een oorzaak gezocht. Helaas blijft de oorzaak een mysterie.

Andere zaken die (ongeveer) tegelijktijdig zijn ontstaan/opgevallen:
- Bij het optrekken in hoge toeren (5000+ rpm) ruik ik verbrand rubber (of zoiets dergelijks). De koppeling slipt niet en is in oktober nog vervangen.
-Bij stationair draaien (na hem flink op zijn staart te hebben getrapt) komt er zo nu en dan een piepend geluid uit de motor (alsof er iets aanloopt).

Het "klinkt" alsof mijn MX5 1.6 (2003) niet helemaal gezond meer is. Zou dit iets motorisch kunnen zijn? Hebben deze symptomen überhaupt iets met elkaar te maken? Ik weet niet in welke richting ik moet zoeken....
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een Mazda MX5 met de genoemde klachten en u vraagt of er een verband is en wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

Ik weet niet of bij het balanceren er ook individueel is gekeken naar een mogelijke hoogteslag in band of wiel. En verder ook de aandrijflijn, met name de aandrijfas die bij speling op een kruisstuk ook vervelende trillingen kan veroorzaken. Ik denk ook nog aan de ophanging van de versnellingsbak en motor. Wanneer een ophangrubber slap is of deels gescheurd, kan de auto ook onrustig worden bij een bepaalde snelheid en motorbelasting, met trillingen als gevolg.

De geur van verbrand rubber kan ik niet goed plaatsen. Misschien dat de katalysator nog een aandachtspunt kan zijn die misschien te heet wordt en inwendig deels verbrand en daardoor een bepaalde geur afgeeft. Het piepende bijgeluid zou het gevolg kunnen zijn van uitlaatgassen die daardoor deels geblokkeerd worden en een andere weg zoeken richting motor. Maar ik moet bekennen dat al het bovenstaande echt een schot voor de boeg is. De MX5 heeft écht een zorgeloze en betrouwbare status en zijn veelvoorkomende klachten helemaal niet bij ons bekend van deze leuke tweezitter. Er rijden er echt veel van rond, maar bij de wegenwacht is niet één vaker voorkomend euvel bekend. Vandaar deze onzekere diagnose op afstand en is nader onderzoek toch echt noodzakelijk om de ware toedracht boven tafel te krijgen.