Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

SoC accu

Vraag gesteld door E. Cremers op 10 mei 2021

De accu van mijn Ford Ecosport titanium automaat  15-04-2020 is 2 weken, nadat deze leeg was, in de garage opnieuw nagekeken en getetst.
Waarden waren nominaal 600 SAE/EN gemeten was 617SAE/EN spanning 13,9 SoC geschat 100%. Binnen twee weken was de accuspanning te laag , met korte ritten, kreeg de melding schakel radio uit of start de motor om de accu te sparen, ook deed het start/stop systeem het niet meer en de rechter deur kon niet met de sensor geopend worden. De garage heeft de accu opnieuw geladen. Na twee weken deed het start/stop systeem het weer niet en na een rit van 315 km over hoofdzakelijk snelweg nog steeds niet. Een dag later op weg na de garage begin het start/stop syteem weer te werken. In de garage de accu nagekeken en de uitkomst was de volgende: Nominaal 660 SAE/EN gemeten 564 SAE/EN spanning 12.12 Volt en SoC geschat 35%.
Volgends de garage is alles in orde en kunnen ze niets doen. OP mijn vraag om een "zwaardere" te plaatsen omdat in Belgie en Duitsland dit probleem daarmee opgelost wordt krijg ik enkel te horen dat het geen nut heeft. Ik rij op dit moment door corona weinig 6900 km afgelopen jaar en met korte ritten wordt de accu niet voldoende bijgeladen. De garage heeft aangegeven dat er geen lekstromen zijn. 0,05 verlies maar dat is normaal zeggen ze.
In Concreto mijn vraag: is het normaal dat een accu van 1 jaar oud, vorig jaar geen problemen, in een bestek van twee weken bijna alle spanning verliest en wat is een mogelijke oplossing.
Alvast dank voor uw moeite

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De accu van uw Ford Ecosport geeft problemen en is zelfs na twee weken té leeg om nog te kunnen starten.

Het omschreven euvel wordt vermoedelijk toch veroorzaakt door het summiere gebruik. Bij een auto met start/stop wordt de accu maximaal tot 80% geladen door de dynamo. Laden van 80 naar 100% gebeurt door afremmen op de motor. Zodra de accu onder de 80% komt zal het start/stop systeem niet meer werken en zal door korte ritjes de laadtoestand van de accu nog verder afnemen. Na een week of twee is óók onze ervaring dat veel moderne auto's er dan de brui aan geven.

Normaal gesproken is een gebruikelijke lekstroom van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère) en is de conclusie van de garage terecht dat het probleem niet daarin zit. Een zwaardere accu gaat naar mijn mening ook niet helpen wanneer het gebruik hetzelfde blijft. U zou zoals we al langer adviseren tóch eens kunnen proberen wekelijks een ritje te maken van ongeveer 20 minuten. Dat zou voldoende moeten zijn om de accu in conditie te houden. Een andere oplossing is een druppellader maar moet praktisch natuurlijk wel haalbaar zijn. Maar er blijkt geen concrete aanwijzing dat duidt op een defect. En mocht de accu tóch dienst weigeren bij wat langere en frequentere ritjes, kan het gebruik niet meer als excuses worden opgevoerd. En dan kan het best zijn dat bij een accu na een jaar dergelijk gebruik, het beste er dan wel af is.