Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Radiateur

Vraag gesteld door J. Mulder op 5 mei 2021

Volgens de garage was mijn radiateur van Toyota RAV 4 aan het roesten, deze hebben zij vervangen door een nieuwe. Twee weken later doet ineens de verwarming niet meer en loopt de temperatuur op van de motor. Ik bel de garage en moet langskomen. De garage beweert dat de motor kapot is gegaan, daardoor de koppakking en daardoor is de radiateur gebarsten... Deelt u mijn mening dat het juist andersom is... de radiateur is gebarsten, daardoor is de koppakking kapot gegaan en daardoor is de motor beschadigd.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw garage vervangt twee weken geleden de verroeste radiateur. Maar recent weigert de kachel warm te worden en is de huidige diagnose dat de koppakking defect is en daardoor de radiateur gebarsten.

Op zich is het technisch niet onlogisch dat bij een defecte koppakking vervolgens de radiateur zodanig onder druk komt dat deze gaat lekken. Maar twee weken na dato ben ik van mening dat u de garage aansprakelijk moet stellen. De radiateur is vervangen en vervolgens merkt u dat de kachel niet warm wordt. Misschien dat het koelsysteem destijds niet goed ontlucht is en dat een luchtbel er voor verantwoordelijk was dat u geen warme lucht meer kreeg in het interieur. Dat kan uiteindelijk weer elders voor oververhitting zorgen en vervolgens een defecte koppakking. Ik weet niet of het een dealer betreft of Bovag aangesloten garage, maar op reparatie en onderhoud heb je in de regel garantie van meestal 6 maanden. Twee weken na een nieuwe radiateur is dit defect toch op z'n minst verdacht en moet de betreffende garage feitelijk zijn onschuld bewijzen.

Om die reden verwijs ik u naar naar ons Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud