Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Maximale kogeldruk

Vraag gesteld door F. v.d. Beek op 16 mei 2021

Mijn auto heet een maximale kogeldruk van 55 kg. Nu hebben wij onlangs elektrische fietsen gekocht die, zonder accu, tezamen al 47 kg wegen. Plus de drager zelf betekent dat wij boven de 55 kg komen.
Hoe gevaarlijk is dat voor de auto en voor het rijgedrag? En wat is mogelijkerwijs een andere oplossing in dit geval?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Met twee e-bikes en het gewicht van de fietsendrager komt u boven de maximaal toegestane kogeldruk uit van 55 kg. U vraagt of het overschrijden van de kogeldruk gevaarlijk is voor de auto en het weggedrag.

De autofabrikant geeft naast een maximaal toelaatbare massa en aanhangwagenmassa óók een maximale kogeldruk op. Uiteraard met name als waarborg voor een goede en stabiele combinatie wanneer er een aanhanger achter komt te hangen. Maar de door de autofabrikant opgegeven kogeldruk maakt géén onderscheid of het hier gaat om een fietsendrager op de kogel of een aanhanger. En wanneer er sprake is van twee opgegeven kogeldrukken, dus van de trekhaak fabrikant én van de autofabrikant, is de laagste waarde bepalend. Dus in uw geval mag u wettelijk gezien die 55 kg niet overschrijden.

Vanuit de praktijk merken we dat dienstdoende agenten hier niet actief aandacht aan besteden, zeker wanneer het hele fietsentransport er heel veilig en deugdelijk uitziet. En dat doet het in verreweg van de meeste gevallen ook wel. Maar hoewel dit wellicht daarom gedoogd wordt, is overschrijding van de kogeldruk volgens de letter van de wet nog altijd verboden. En in een ernstige situatie, zoals bij een ongeval en letsel, zou een verzekering er ook vervelend over kunnen doen mocht de overschreden kogeldruk daar daadwerkelijk de oorzaak van zijn. Gevaar voor de auto zie ik eerlijk gezegd niet en bij een aangepast rijgedrag ook niet voor de verkeersveiligheid. Een passend alternatief is er ook niet en lijkt het misschien ook om die reden voor de politie geen prioriteit te hebben om daar gericht op te controleren.