Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Komt de benzinemotor goed op temperatuur in het hybridesysteem van de KIA NIRO?

Vraag gesteld door J. van Oppenraaij op 9 mei 2021

Hoe zit het met de slijtage van de motor in de 1.6 GDI Hybrid DCT6?
Als de motor regelmatig wordt uitgezet omdat de electromotor het overneemt, neemt dan de motor slijtage toe omdat deze dan vaak niet op de optimale motortemperatuur draait?
Is buiten de bebouwde kom de benzinemotor altijd in bedrijf en krijg je alleen ondersteuning van de electromotor als dat nodig is?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt zich af hoe het zit met de slijtage van een hybride waarbij de verbrandingsmotor min of meer continue uit en aan wordt gezet.

Ik begrijp uw argwaan maar ik haal vanwege hetzelfde principe de oer-hybride erbij die formeel al in 1997 in productie is genomen. Inmiddels kennen we van de Toyota Prius al meerdere generaties en is al verschillende keren uitgeroepen tot de meest betrouwbare auto. Ik wil hiermee maar benadrukken dat hybride techniek zeer duurzaam is gebleken en zelfs accu gerelateerde problemen nagenoeg nihil zijn.

Het samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotor is zó in detail verantwoord uitgedokterd. Soms elkaar ondersteunend dus gezamenlijk werkend, en een andere keer zorgt bij een overschot aan energie de elektromotor weer voor het opladen van het accupakket. Dat naadloos heen en weer schakelen gaat zonder dat je er erg in hebt en werkt buitengewoon slim om de beste verbruikscijfers te kunnen realiseren. Maar op een technisch verantwoorde manier. Koud wegrijden gaat met de verbrandingsmotor om deze éérst enigszins warm te hebben alvorens ook elektrisch te kunnen rijden. Bij snelheden boven gemiddeld zo'n 50 km uur zal voornamelijk de benzinemotor zijn verantwoordelijkheid nemen. Vanuit stilstand wegrijden gaat dan deels elektrisch en bij gas los zal die energie weer benut worden om de accu te laden. Vraagt u wat meer prestaties, dan zal de elektromotor de energie uit de accu benutten voor een gratis duwtje in de rug. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat dit inmiddels doorontwikkelde techniek bijna 25 jaar ná introductie.

En ook de Kia Niro geeft wat ons betreft geen reden argwanend te zijn over de duurzaamheid van de toegepaste techniek. Het rijden op zich vraagt van de berijder niet per se de enige kennis van of interesse in de technische materie. Je rijdt de auto zoals je dat gewend bent, terwijl er onderhuids allerlei technisch vernuft plaatsvindt.

Wellicht helpt ter verduidelijking dit verhelderende filmpje omtrent de toegepaste techniek in de praktijk.