Chauffeursstoel defect buiten garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 mei 2021

Al een aantal jaren geleden heb ik een mazda cx 5 occasion gekocht bij Mazda in Moordrecht. Ondertussen is dit jaar de chauffeursstoel defect geraakt. Na meerdere malen langs de dealer geweest te zijn vragen zij ruim 1800 euro om de stoel te repareren omdat mijn garantie verlopen is. Een chauffeursstoel is een belangrijk onderdeel van de auto en ik verwacht dat zo'n stoel wel op zn minst 10 jaar mee zal gaan. Daarom wil ik graag aan de experts vragen om hulp. Kan ik dit alsnog gratis laten repareren? Met de dealer kom ik er niet uit

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Een aantal jaren geleden kocht u bij de Mazda dealer een gebruikte Mazda CX-5. Inmiddels is er een defect ontstaan aan de bestuurdersstoel dat ruim 1800 euro gaar kosten. U vraagt of u toch recht heeft op kosteloos herstel omdat u een langere levensduur had mogen verwachten.

Formeel is er sprake van drie jaar fabrieksgarantie op uw Mazda CX-5 en is dat inderdaad verlopen. Daarna houdt de aansprakelijkheid van de leverende dealer niet ineens op. U mag immers van een dergelijk duurzaam component een langere levensduur verwachten. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 10 jaar, en praat je bij een vroegtijdig gebrek over een non-confom product waarvoor u redelijkerwijs voor kosteloos herstel in aanmerking zou moeten komen. Wanneer u in goede harmonie met uw dealer kennelijk niet tot een bevredigende oplossing weet te komen, zou u kunnen overwegen een ingebrekestelling te versturen. Een vervolg zou eventueel nog kunnen zijn dat u dit geschil voorlegt aan de Geschillencommissie Voertuigen voor een bindende uitspraak. Voor alle aanvullende info en eventuele modelbrieven zie ons Stappenplan klachten na aankoop.