All-seasonbanden

Vraag gesteld door E. Steemers op 03 mei 2021

Ik wil overgaan voor mijn BMW E 60 525i max. snelh.247, naar all season. Het liefst runflat.
Hier komt eigenlijk alleen Bridgestone in aanmerking, maar die heeft geen W maar V. Als je alleen in Frankrijk en Duitsland komt is dat een probleem?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De gewenste Bridgestone band is niet in snelheidscodering W (270 km/h) maar wel in V (240 km/h). De topsnelheid van uw BMW is volgens opgave 247 km/h.

U haalt terecht Duitsland aan dat erg strikt is in het handhaven van de voorgeschreven bandenspecificaties die ook in het Duitse kenteken zijn opgenomen. Maar er zijn uitzonderingen zoals de hieronder vertaalde Duitse tekst omtrent dit onderwerp:
''Als de autofabrikant een band met een aanzienlijk hogere snelheidsindex in het kentekenbewijs verlangt dan het voertuig volgens de papieren zelfs aankan, mag een autoband met een lagere snelheidsindex worden gebruikt. Welke banden in dit geval zijn toegestaan, wordt berekend met behulp van de volgende formule.''

Minimumvereiste voor de banden = maximumsnelheid + 6,5 km / u + 0,01 x maximumsnelheid

Wanneer ik úw rekensommetje maak dan kom ik uit op het volgende: 247 + 6,5 km/u + 0,01 x maximumsnelheid auto = 255,97
Dan volstaat een V-band niet en bent u gebonden aan de W codering. De bovenstaande richtlijn geldt echter voor voertuigen met een eerste tenaamstelling van vóór 1 mei 2009. 

Na 1 mei 2009
Als het echter een voertuig is met een EG-typegoedkeuring of individuele goedkeuring met een eerste tenaamstelling vanaf 1 mei 2009 dan wordt er geen bovengenoemde tolerantie toegevoegd aan de snelheidsindex. De snelheidsindex vereist voor de banden is gebaseerd op de werkelijke maximumsnelheid van het voertuig. Met een volgens de specificaties van uw auto een topsnelheid van 247 km/u bent u dus aangewezen op W banden.

Uw 5-serie E60 is van 2003-2010 in productie geweest maar het mag duidelijk zijn dat u binnen de Duitse landsgrenzen wettelijk gezien aan snelheidscodering W vastzit. Elders in Europa zoals ook in Frankrijk is de V band ruim voldoende toereikend voor de daar geldende maximum snelheid. Dus een V band volstaat prima maar binnen de Duitse landsgrenzen kan men u daarvoor aanhouden en verbaliseren.