THP motor modificatie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 april 2021

Ik heb een Peugeot RCZ op het oog uit 2013. Er is een modificatie uitgevoerd onder de garantie van de Peugeot dealer. Het olie probleem is daarmee opgelost. Zijn er nog meer gebreken waar ik rekening mee moet houden ?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van en Peugeot RCZ uit 2013. Er zou al een motormodificatie hebben plaatsgevonden onder garantie.

Ik weet niet of het bekend is wélke modificatie en wat er inhoudelijk precies is gedaan. De THP motoren van deze generatie hebben inderdaad de reputatie van hoog olieverbruik, feitelijk vanaf de introductie in 2006, meestal al na zo'n 70.000-80.000 km. Naast vroegtijdige rek op de distributieketting, hoog olieverbruik en inwendige motorvervuiling was een gebrek aan de waterpomp ook een veelvoorkomend verschijnsel.

U meldt dat er bij de dealer een modificatie heeft plaatsgevonden. In het verleden heb we dat vaker gezien maar óók regelmatig weer zien terugkomen. Vaak na een fikse inwendige schoonmaakbeurt van de motor en een nieuwe distributieketting, bleek een inwendige motorreiniging toch regelmatig weer herhaald te moeten worden.

De generatie THP motoren van na 2014 hebben kwalitatief een verbeterslag doorgemaakt, hoewel toch ook nog wel met enkele imperfecties. Maar de opmerking dat onder garantie er destijds een modificatie heeft plaatsgevonden, houdt wat mij betreft niet meteen met zekerheid in dat alle motorische plooien zijn glad gestreken. We hebben toch té veel berichten vernomen dat het niet altijd een duurzame ingreep bleek. Misschien dat u naast de gebruikelijke garantie nog een extra aanvullende garantie op de motor kunt afspreken van bijvoorbeeld één jaar. En met name ook wat een acceptabel olieverbruik is volgens de verkoper, om daaraan te kunnen relateren wanneer dat in de praktijk toch te hoog blijkt.