Is kapot vliegwiel Opel Astra na 80000 km normaal?

Vraag gesteld door H. Houtman op 16 april 2021

Onze Opel Astra tourer sports uit 2017, 86000 km stand, heeft nu een kapot dubbel massa vliegwiel. De koppelingsplaten zijn nog helemaal goed. Bij een terugroepactie worden drukgroep, abs etc. vervangen. Maar de vliegwielen zijn voor onze rekening. Startklacht leek een kapot vliegwiel. Is het redelijk normaal dat een vliegwiel nu versleten is of is dit te koppelen aan de klachten van de teruggroepactie? Wat vindt u dat onze verkopende garage moet doen?

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een defect dubbel massa vliegwiel en u vraagt zich af of er samenhang is met de terugroepactie.

Het dubbel massa vliegwiel is in de regel aan slijtage onderhevig. Vaak met als gevolg dat de koppeling niet soepel aangrijpt. Dat wordt door de meeste berijders vaak ervaren als trillen of bibberen in het koppelingspedaal.

Echter de startklacht die uw Astra heeft lijkt niet samen te hangen met normale slijtage. Ook zie ik geen verband met de terugroepactie aan de drukgroep en abs. Dit zorgt er wel voor dat de versnellingsbak gedemonteerd moet worden waarbij het vervangen van het vliegwiel veel eenvoudiger zal zijn, en hierdoor minder kostbaar.

Ondanks dat het vliegwiel een slijtage deel is kunt u afgaande op de leeftijd en de kilometerstand de garage altijd vragen om coulance. Indien u hier samen niet uit komt kunt u de geschillencommissie om hulp vragen maar ik durf niet vooruit te lopen op de uitslag. Wellicht bent u geholpen met ons Stappenplan klachten na aankoop.