Euro 6 emissieklasse

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 april 2021

Ik heb een Skoda Superb Combi 1.6 TDI uit 2018 op het oog. Deze valt op dit moment onder de Euro 6 emisieklasse. Nu las ik dat er vanaf 2027 striktere eisen rondom toegang tot milieuzones zullen komen en dat dit mogelijk op basis van de subclassificering (6 a b c d) zal worden bepaald. Wat betekent dit nu voor een euro 6 diesel uit 2018? Het is mij namelijk niet duidelijk of er naar hierbij ook al naar de subclassificering zal worden gekeken of dat dit puur voor nieuwe auto’s geldt.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de emissienorm van uw auto en de mogelijke gevolgen in de toekomst.

De Euro 6c- en 6d-emissienormen zijn in 2017 geïntroduceerd en sinds 2021 moeten nieuwe voertuigen voldoen aan de Euro 6d-emissienorm. De nog strengere Euro 7-norm zou in 2025 in werking kunnen treden. Dus feitelijk zijn het nóg strengere CO2 grenswaarde voor nieuwe auto's.

Om de zoveel jaar zijn de uitstootregels verder aangescherpt en nieuwe Euronormen geïntroduceerd. De meest recente is Euro 6 zoals bij uw auto, waarbij er inmiddels ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk, maar het is de manier van testen die het verschil maakt. Auto’s die goedgekeurd zijn volgens de Euro 6b-norm zijn nog getest met de achterhaalde NEDC-test. Bij de Euro 6c-norm heeft de realistischer WLTP-test zijn intrede gemaakt, waar een échte praktijktest op de openbare weg voor Euro 6d nog aan toegevoegd is. Daardoor komt de geteste uitstoot veel meer overeen met de daadwerkelijke uitstoot van een auto in de praktijk. Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6 en is die genoemde subclassificering alleen van toepassing voor nieuw op de markt verschijnende auto's.