Brandstoffilter niet vervangen volgens onderhoudsschema

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 april 2021

Kan het zijn dat er schade ontstaat/ vuil achterblijft als het brandstoffilter niet bij 60.000 km wordt vervangen, zoals in onderhoudsschema staat maar pas bij 80.000 km

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er door achtergebleven vuil een risico is op schade wanneer het brandstoffilter niet volgens schema bij 60.000 km wordt vervangen maar pas bij 80.000 km.

Een brandstoffilter is een belangrijk onderdeel omdat het daarmee het brandstofsysteem beschermt tegen schadelijk vuil. Het brandstoffilter schermt vuil en andere schadelijke deeltjes af van de brandstof, waardoor ze niet verder geraken en schade kunnen veroorzaken. Vuil veroorzaakt onnodige slijtage aan het brandstofsysteem. Een verstopt brandstoffilter dwingt de brandstofpomp om harder en minder efficiënt te werken en verliest de motor bij ernstige vervuiling ook motorvermogen.

Door het brandstoffilter regelmatig te vervangen, wordt voorkomen dat die deeltjes en onzuiverheden de brandstofinjectoren en bij een diesel de gevoelige hogedrukpomp bereiken. Vandaar de preventieve aanbeveling volgens schema het filter te vervangen, in uw geval bij de genoemde kilometerstand. Of vervanging bij 80.000 km per definitie problemen kan opleveren valt te bezien. Bij een brandstofsysteem gerelateerd defect zou moeten uitwijzen of dat het gevolg is van een niet tijdig vervangen brandstoffilter. Eerlijk gezegd acht ik die kans niet heel groot zo'n 20.000 km ná de voorgeschreven vervangingstermijn. Maar ik wil benadrukken dat de fabrikant een dergelijk voorschrift heeft om de duurzaamheid en betrouwbaarheid van hun product te waarborgen. Dan dient dat ook opgevolgd te worden met een zeker risico wanneer je daaraan voorbij gaat.