Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Audi A5 2010 TFSI 2.0

Vraag gesteld door op 25 april 2021

Ik heb mijn oog laten vallen op een Audi A5 TFSI 2.0 uit 2010 met 125000 km op de teller.  

Ik heb op fora gezien dat deze motoren wat problemen kennen op het gebied van olieverbruik en distributieketting.
Vooral de eerste is een kostbare reparatie nodig.
Wat zou jullie advies zijn, is het risico hoog dat ik met deze problemen te maken krijg?
De auto is netjes onderhouden maar staat door omstandigheden al 3 jaar stil, levert dit nog extra risico op?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Audi A5 met 2.0 TFSI motor die inmiddels drie jaar stilstaat. U vraagt naar de risico's.

De 1.8 en 2.0 L T(F)SI motoren van Audi en de aanverwante merken die deze motoren toepassen hebben inderdaad de reputatie een hoog olieverbruik te hebben. En wel zodanig hoog dat een kostbare technische ingreep vervolgens onvermijdelijk is. Dat gaat om de productiejaren 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012. Deze Audi zit wat bouwjaar midden in de risicojaren en kan dit onderhuids zeker spelen tenzij er aantoonbaar een modificatie is uitgevoerd.

Drie jaar stilstand is in zekere zin ook achteruitgang. Met name voor bepaalde bewegende delen als remklauwen die vast kunnen gaan zitten, maar ook lagers en banden die afrolgeluiden kunnen vertonen en mogelijk ook hoogteslag. Zonder aangesloten druppellader zal de accu nu ook onbruikbaar zijn en kan verouderde brandstof ook het brandstofsysteem hebben aangetast. Er kleven dus best grote risico's aan deze auto. Dan is wellicht de aanschafprijs aantrekkelijk, met mogelijk voldoende marge om daarmee bepaalde noodzakelijke werkzaamheden mee te financieren. Maar de motorische herstelwerkzaamheden omtrent olieverbruik en distributie gaan al gauw richting 5.000 euro. En wat bouwjaar betreft komt deze auto daar onomstotelijk voor in aanmerking.