7 jaar garantie Kia

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 april 2021

wij hebben een kia pikanto gekocht op 3 juni 2019 bij een BOVAG dealer
met een km stand van ongeveer 4000 km en deze is afgeleverd met een onderhoudsbeurt en daarna heeft hij elk jaar een beurt  gehad door een BOVAG dealer
de auto is met blikschade door deze garage in Duitsland gekocht
de kia is van oktober 2017 alleen nu hebben we een probleem met de garantie
De aircopomp is vast gelopen en  de kia dealer zegt dat we een onderhoudsbeurt van 2018 missen en daardoor geen 7 jaar garantie hebben  terwijl de auto toen in Duitsland was en 3 maanden heeft stilgestaan
kan de Kia de garantie intrekken en is het niet raar dat je na 1 jaar en nog geen 4000 km al een beurt nodig heeft

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een gebruikte Kia Picanto gekocht met nu nog altijd een restant fabrieksgarantie. Inmiddels is de aircopomp vastgelopen en wordt garantie afgewezen vanwege een gemiste onderhoudsbeurt in 2018.

Volgens opgave moet deze auto iedere 15.000 km óf eens per jaar een onderhoudsbeurt hebben. Uiteraard afhankelijk wat het eerst bereikt wordt. Dus ook na slechts 4.000 km moet de auto één jaar na dato toch formeel voor onderhoud naar de garage. Dus dat is niet raar en feitelijk heel gebruikelijk. Weinig rijden en vaak korte afstanden heeft zeker een nadelig effect op met name de oliekwaliteit, en zal dat toch ook eens per jaar ververst moeten worden.

Het afwijzen van de garantie is door het missen van die beurt een gemakkelijke stok om de hond te slaan. Maar wat mij betreft volkomen onterecht. De gemiste beurt toen valt niet te rijmen met waarom nu de aircopomp kapot is en hoe die beurt dat toen had moeten voorkomen. Het onderhoud is de afgelopen tijd wél regulier uitgevoerd en het missen van de eerste beurt kan nooit de oorzaak zijn van de kapotte pomp nu.

Zoals gezegd wordt dit graag aangegrepen om garantie af te wijzen, maar de dealer kan technisch niet onderbouwen wat er ten tijde van die beurt zou zijn uitgevoerd om dit defect nu niet te hebben. Daarom moet u gewoon een beroep kunnen doen op garantie wanneer het hier om een eigen gebrek gaat.

Formeel moet u wel terug naar de verkoper en is het mij niet duidelijk of dat ook een Kia dealer is. Maar mogelijk kan hij via zijn kanalen het wél geregeld krijgen omdat de afwijzing naar mijn mening ongegrond is en voor de oorzaak van dit defect er géén relatie is met de gemiste beurt.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop