Vervuiling motor door brandstof (diesel)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 april 2021

We hebben een FIAT 500L Living uit 2016, diesel uitvoering. Laatste onderhoudsbeurt in jan '21 bij km-stand: 135.000 km.
Probleem: auto trekt niet goed op, 'stotterde'. Via Wegenwacht, die het ook niet goed kon plaatsen (wel: waarschijnlijk iets met brandstof)
naar garage waar blijkt dat er vervuiling is in brandstoffilter: algen, stank, water in tank. Verstuivers zijn getest, één moest schoongemaakt worden. Teruggeplaatst, nieuwe brandstof in tank: motor loopt nog niet goed. Compressie gemeten. In een van de zuigers is de compressie de helft van wat hij moet zijn. Morgen wordt weer volgend onderdeel (ben even kwijt wat) onderzocht.
Ze zijn nog wel even bezig met de auto en de kosten zullen aanzienlijk zijn.
Ik rijd nu een stuk minder tgv thuiswerken: voorheen alleen al voor werk 320 km/week, nu 80 km/wk. Ik tank bij een beperkt aantal tankstations (2 TinQ en 1 Tamoil). Beide zeggen op hun website alleen B7 te verkopen. Hun omzet zal minder zijn door vele thuiswerken, maar het zijn tankstations die volgens mij ook nu nog veel klanten hebben.
Mijn vragen:
Komt dit meer voor? De garage heeft het zo nog niet eerder gezien.
Is het een geval van domme pech?
Of is het een structureel / vaker voorkomend probleem?
(Hoe) had ik het kunnen voorkomen? Hoe kan ik het in het vervolg voorkomen.

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

Uw Fiat heeft een probleem met de compressie en u vermoedt dat het iets met vervuilde brandstof te maken heeft.

Dieselbrandstof veroudert inderdaad wanneer het langdurig in de tank zit. Als ik uw gebruik zie tankt u waarschijnlijk nog maar ongeveer 1x per maand. Om problemen zoals vervuiling of algengroei tegen te gaan zijn er wel additieven te koop zoals: Bardahl additieven. Echter wanneer u tankt bij een station met een goede doorloop en de auto netjes zijn onderhoud krijgt waarbij ook het brandstoffilter regulier vervangen wordt is dit niet noodzakelijk.

Het compressieverlies bij uw motor staat waarschijnlijk helemaal los van de vervuiling/algengroei. Zowel de wegenwacht als de garage zijn dus waarschijnlijk op het verkeerde pad gezet bij het zoeken van de oorzaak.

Ik vermoed dat de garage nu een cilinderlektest gaat uitvoeren om te constateren waar de compressie van één cilinder naartoe lekt. Aan de hand hiervan kan de garage een reparatieadvies geven. Dit zal vast en zeker een kostbare reparatie gaan worden.

Met andere woorden; veroudering van de brandstof kunt u wel tegengaan maar de schade die uw auto heeft opgelopen staat hier waarschijnlijk los van en is inderdaad meer domme pech dan dat u het had kunnen voorkomen.

De oorzaak is voor ons lastig te bepalen maar lijkt vermoedelijk wel iets mechanisch te zijn. En bij normaal en regulier onderhoud hoeft u geen buitensporige gebreken te verwachten. De diagnose is wel belangrijk maar gezien de leeftijd en kilometerstand kunt u altijd terugvallen op het Stappenplan klachten na aankoop - ANWB.