Onderzoek importeur zelf betalen?

Vraag gesteld door H.J.W. Middelaar op 09 april 2021

Wij rijden sinds september in een Nieuwe skoda Karoq en hebben va het begin last van trillingen bij het remmen boven de 70 km. Eerst zei de dealer dat ze niets merkten maar na samen gereden te hebben, zei de monteur dat hij het ook voelde en ze gingen het nakijken. Vorige maand zijn achter de remschijven vervangen, helaas was dit geen oplossing. Afgelopen woensdag heeft de auto weer bij de dealer gestaan en zouden ze de voorschijven vervangen. Toen ik de auto op ging halen zeiden ze dat ze dit niet hebben gedaan omdat ze weer niets voelden, en nu willen ze de auto naar de importeur sturen om na te laten kijken. Maar als deze niets vind ( en die kans is groot want als deze importeur iets niet weet komen ze altijd met de opmerking dat het bij de auto hoort ) moeten wij zelf de kosten betalen. Is dit normaal?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U rijdt in vanaf september 2020 in een nieuwe Skoda Karoq. U merkt een trilling op bij remmen vanaf een snelheid van zo'n 70 km/h. De dealer heeft na vervanging van de achterremschijven het probleem niet kunnen oplossen. Nu geeft de dealer aan de importeur dit te laten bekijken maar wanneer men niets vindt de kosten dan voor u zijn.

Dat is naar mijn mening een ongepast dreigement waar u zich niet door moet laten manipuleren. U merkt een trilling op die uiteindelijk ook door de dealer wordt opgemerkt. Naar aanleiding daarvan worden de achterremschijven vervangen, echter zonder succes. Ik vrees dat de betreffende opmerking u vooral angstig moet maken, in de hoop dat u het voorlopig maar laat zitten. Het is misschien best een zoekplaatje en kan het zijn dat de trilling in dit stadium nog té summier is om tot de daadwerkelijke oorzaak te komen. Maar een dealer kan natuurlijk nooit roepen dat bij een auto die ruim binnen de fabrieksgarantie zit, de kosten voor een afgewezen klacht voor de klant zijn. Dus op uw vraag of dat normaal is, is mijn antwoord resoluut; nee! Het feit dát de trilling door de dealer is opgemerkt én er gericht actie is ondernomen, is feitelijk een erkenning van de klacht. De werkelijk toedracht is de volgende uitdaging maar de kosten voor dat avontuur mogen natuurlijk nooit op het bordje van de klant terecht komen. 

Zie voor eventuele aanvullende info of vervolgstappen ons Stappenplan klachten na aankoop.