Krukaspoelie afgebroken

Vraag gesteld door L. Vleugels op 31 maart 2021

Vorige week plotseling stil komen te staan met mijn BMW active tourer 2014 met 71000km.

Diagnose Wegenwacht: krukaspoelie gebroken.
Is dit normaal of is dit ongeoorloofde materiaalzwakte en kan ik BMW daarop aanspreken?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Onlangs bleek volgens de Wegenwacht dat van uw BMW was gestrand vanwege een gebroken krukaspoelie. U vraagt of dat een bekend verschijnsel is bij deze auto.

De schade aan de krukaspoelie op zich niet maar deze generatie BMW heeft wel krukas gerelateerde klachten waar feitelijk de poelie op gemonteerd is. Dus het zou een gevolg kunnen zij van krukasproblemen.

Vrij snel na de introductie van deze (vermoedelijk) driecilinder voorwielaandrijver bleek dat bij een duurtest er een teleurstellende conclusie was. In de Duitse media verscheen een reactie van de fabrikant, die wat productiejaar 2014 betreft mogelijk voor u van belang kan zijn.
“De BMW 3-cilindermotor (B38) wordt gebruikt in de BMW 218i Active Tourer. In de eerste productiesiefase had de krukas een axiaal lager dat was ontworpen als een gecombineerd, hydrodynamisch flenslager met een ontwerp van 180 graden ("halve schaallager").
Bij veelvuldig gebruik van de koppeling gaf dat voortijdige slijtage van het axiaallager en daarmee ook van de koppeling. Per april 2015 werd daarom bij de productie van de 3-cilindermotor overgeschakeld naar een 360 graden flenslager, een maatregel die de opgetreden technische problemen volledig wegnam. Sinds deze omschakeling zijn er geen afwijkingen meer geweest."


Gezien het bouwjaar van uw auto is er in alle redelijkheid aanleiding te denken dat er een verband is met het bovenstaande. Ik weet niet of u de auto nieuw heeft aangeschaft maar de schade aan de poelie, én de mogelijk voorafgaande oorzaak dat richting de krukas zou kunnen wijzen, maakt het logisch dat u de verkoper daarover aanspreekt. Het is misschien nog allemaal voorbarig maar een motor van deze leeftijd en kilometrage zou niet een dergelijk defect mogen geven en moet u op basis van non-conformiteit de verkoper daarover aanspreken.

Aanvullend wijs ik u op ons Stappenplan klachten na aankoop hoe dit aan te pakken.