Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Inparkeren

Vraag gesteld door C. Meulendijks op 13 april 2021

Hoe komt het dat er zo weinig mensen achteruit inparkeren? Mij is geleerd achteruit een dood gat in en vooruit deelnemen aan het verkeer. Het gaat zo vaak  (bijna) fout.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U vraagt hoe het komt dat er zo weinig mensen achteruit inparkeren.

Leuke vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is, omdat we daar geen onderzoek naar hebben gedaan. Maar we kunnen wel oorzaken bedenken.

Mogelijke oorzaken:

  • Het kan zijn dat sommige bestuurders al lang hun rijbewijs hebben en het wellicht vergeten zijn.
  • Of dat sommige bestuurders het best lastig vinden om achteruit in te parkeren en kiezen voor de makkelijkste manier om het overige verkeer niet teveel op te houden.

Wat staat er in de boeken?
Uw vraag heb ik ook voorgelegd aan onze afdeling ANWB rijopleidingen. Zij kunnen aangeven wat er nu in de rijlessen aangegeven wordt. Hieronder hun antwoord:

In het praktijkboek dat de leerlingen gebruiken tijdens hun rijlessen komt het achteruit inparkeren ruimschoots aan bod.
In Module 2, handeling 28A wordt achteruit file parkeren en 28B achteruit in een vak parkeren behandeld. Deze ‘bijzondere manoeuvres’ kunnen tijdens de tussentijdse toets (TTT) of het praktijkexamen aan bod komen. 

Bij aanvang bij een TTT of  praktijkexamen is het de trend om achteruit in te parkeren, zodat je bij het wegrijden met je neus vooruit staat (makkelijkere en veiliger). Vervolgens mag de examinator van het CBR kiezen uit 7 bijzondere manoeuvres, vaak zijn dit er twee. Het kan dus voorkomen dat het achteruit inparkeren niet altijd aan bod komt in de TTT of examen. De leerling is overigens vrij om te kiezen voor de ‘makkelijkste’ oplossing bij het inparkeren, aldus onze afdeling rijopleidingen.

Het is dus de trend om makkelijker en veiliger achteruit in te parkeren, zodat je bij het wegrijden met je neus vooruit staat.
Nu weten we dat veel nieuwe auto's voorzien zijn van allerlei technische hulpmiddelen die waarschuwen als overige verkeer zich vlakbij of rondom de auto bevindt. Dat bevordert ook de verkeersveiligheid van beide partijen. zie Hulpsystemen voor auto. En wellicht dat andere leden na het lezen van uw vraag en ons antwoord gaan nadenken waar hun voorkeur naar uit gaat en deze misschien aanpassen.