Gevaar van oude brandstof in tank

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 maart 2021

Ik heb in Spanje een Toyota Yaris 1.0 van 2014. Vanwege Corona is er met deze auto sinds februari 2020 niet meer gereden. Kan ik binnenkort weer deze auto starten en zonder motor schade wegrijden?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U vraagt of er gevaar op schade is wanneer u de auto start die sinds februari 2020 niet meer gereden heeft. Er gaan de wildste verhalen over de problemen die hierdoor kunnen ontstaan.

E10 benzine veroudert inderdaad sneller dan E5 benzine omdat de vluchtige stoffen eerder verdampen en omdat ethanol vocht aantrekt. Door minder vluchtige stoffen zou de motor op den duur moeilijker kunnen aanslaan.

Vervuilde en verstopte brandstoffilters door algengroei kennen we bij diesel. Watermoleculen in de brandstof zorgen voor een voedingsbodem van algen die vooral bij vorst problemen veroorzaakt.

Terug naar de benzine, Bij E10 benzine is 7 tot 10% bio-ethanol toegevoegd. E5 benzine bevat tot 5% bio-ethanol. Veel premium brandstoffen Euro98 E5 bevatten helemaal geen bio-ethanol. Shell, Esso en BP geven aan dat er geen bio-ethanol in hun premiumbenzine zit. Het tanken van bijvoorbeeld 10 liter premiumbenzine van bovengenoemde merken zal het bio-ethanol percentage in uw tank dus snel verlagen. Uw motor en leidingen zijn bestand tegen E10 en zullen dus, voor zover nu bekend, geen schade hiervan ondervinden.

Het advies is dus om Euro98 te tanken zodra er bijvoorbeeld 10 liter bij kan om zo het bio-ethanol gehalte in de tank te verlagen.

Overigens houdt de watersport een houdbaarheid aan van maximaal 6 maanden voor benzine aan boord. Dat lijkt me geen onredelijk uitgangspunt.