Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Branden lamp uitlaatgascontrolesysteem

Vraag gesteld door op 11 april 2021

Mijn vraag is tweeledig:
1. Bij mijn Audi A3 cabrio (1,8 tfsi, 2009, 152200 km op de teller; altijd in service bij Audigarages geweest) gingen op 11-2-21 lampen ESC en uitlaatgascontrolesysteem branden. Controle bij garage wees niets uit. Bij herhaling gingen ze verder zoeken en zeer wrsch reparatie nodig. Op 5-3-21 wederom branden lamp uitlaatgascontrolesysteem; afspraak voor 8-3-21 gemaakt en toen is uitlaatspruitstuk vervangen en lek oliefilterhuis gevonden. Kosten ruim €1700,- Binnen een maand (en minder dan 800 km gereden) gaat lamp weer branden. Hoe kan dit? Lees dat o.a. katalysator of turbo beschadigd kan worden. Mag dit nu als nalatigheid van de garage worden bestempeld? Ik ben bang dat er extra schade is ontstaan. Omdat ik deze week vervoer nodig heb, neem ik vandaag wel contact op met de garage, mede omdat het instructieboekje zegt direct naar de garage te gaan.
2. Eind juli 2019 zag ik op de terugreis van vakantie dat de seal van het achterraam en de kap losliet. Omdat er zeer slecht weer zou komen in de loop vd week, direct naar de garage gebeld en kon 2 dagen later terecht omdat ik toen al een afspraak voor APK had staan; zij konden het probleem niet oplossen, er moest een nieuwe kap op. Tot mijn schrik, was de auto na inspectie buiten geparkeerd bij stortregen (wolkbreuk) en hoedenplank en kofferbak stonden blank. Daar ben ik toen heel boos over geweest, ze hadden m.i. de auto beter even binnen moeten laten staan en na overleg evt provisorisch met ducktape o.i.d. kunnen plakken. Dat heb ik uiteindelijk zelf gedaan, nadat alles zo goed mogelijk was (op)gedroogd (NB ik heb geen overdekte parkeergelegenheid). Bewuste serviceadviseur is kort daarna ivm meerdere blunders ontslagen. Auto kreeg begin augustus 2019 nieuwe elektrische kap. Er werd mij daar (Cabrio Partner Leersum) verteld dat er door de waterlekkage mogelijk elektronica beschadigd zou kunnen zijn die in de kofferbak zit. Er zijn sindsdien vaker kleine storingen die tot nu toe wel weer vanzelf overgaan bij een volgende keer starten (bv. cruise control doet het niet, raam soms niet helemaal dicht, beeld op boardcomputer niet compleet). Audi Centrum Amsterdam wijst die mogelijkheid af mbt tot de storingen. Wie heeft er nu gelijk? Ik hoop dat u mij met beide vragen kunt helpen en of ik van de garage iets mag verwachten als evt. tegemoetkoming.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een tweetal vragen omtrent uw Audi A3 1.8 TFSI Cabrio.

Ik begrijp wat uw eerste vraag betreft dat naar aanleiding van de genoemde storingen de garage diverse ingrepen heeft gedaan, maar zonder succes. Ik moet bekennen dat het genoemde motortype van het betreffende bouwjaar wel de reputatie heeft van hoog olieverbruik en distributieproblemen.

Gezien de vervanging van het uitlaatspruitstuk lijkt de garage de storing mogelijk te wijten aan inwendige motorvervuiling dat met hoog olieverbruik te maken zou kúnnen hebben. Maar het mag duidelijk zijn dat uw garage niet tot de juiste diagnose is gekomen. Over de ingreep betreffende de olielekkage kan je niet veel zeggen. Een olielekkage moet per definitie verholpen worden, los van deze storing. Maar ik denk dat zéker wat betreft het spruitstuk, u moet aangeven dat hiermee men niet tot de juiste diagnose is gekomen, en u feitelijk alleen wenst te betalen voor die ingreep die wél het gewenste resultaat oplevert. Maar dit blijven lastige kwesties. Zolang de werkelijke oorzaak nog niet is gevonden heb je nog niet iets concreets waardoor je kunt zeggen dat de garage onvakkundig heeft gehandeld. En een zekerrisico op vervolgschade valt niet uit te sluiten wanneer het euvel steeds blijft terugkomen. Maar de huidige stand van zake is wel dat u uw onvrede terecht kunt uitspreken, omdat het nieuwe spruitstuk wat dit probleem betreft feitelijk zinloos is geweest.

Uw auto met lekkend cabriodak in de regen achterlaten lijkt me wel erg nalatig en slordig te noemen. De lekkage was bekend en in de kofferruimte is er een hoofdzekeringenkast die misschien best een plas water te verwerken heeft gekregen. Mocht er duidelijk een aantoonbaar verband te zijn met de genoemde storingen én die betreffende zekeringenkast, zoals bijvoorbeeld corrosie of slechte contacten, lijkt het mij redelijk wanneer u de garage daarvoor aansprakelijk stelt. Hopelijk erkent men wel dat het in de regen parkeren van een fors lekkende cabrio heeft plaatsgevonden door hun toedoen. Van een professionele garage zou je mogen verwachten daarop te anticiperen of de risico's met u te communiceren wanneer er binnen geen ruimte is.

Zie eventueel aanvullend of voor vervolgstappen ons Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud