Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Accu

Vraag gesteld door op 5 april 2021

Een vraag over een autoaccu en wel de volgende;dec 2020 heb ik de versleten accu in mijn auto vervangen.Na het omdraaien van de contactsleutel leek het of de accu nog wakker moest worden de auto startte wel ook de winterperiode met strenge vorst waren er geen problemen.Een aantal weken geleden was de nieuwe accu plotseling kompleet dood.Zou de zelfdimmende binnenverlichting niet uit gegaan zijn ? De binnenverlichting uitgeschakeld accu met de acculader opgeladen echter na een rit van +/- 20 km loopt de accu naar een paar dagen wederom leeg.De gemeten spanning was 11,16 volt.Accu retour gestuurd naar de verkoper.Deze komt met het verhaal dat de accu te diep ontladen is geweest en er geen recht is op garantie (wat volgens hen beoordeelt wordt door de leverancier/producent)Er is geen testrapport (wel door mij opgevraagd) wel komt de verkoper met de volgende waarden bij binnenkomst accu 11,31V 97a bij opladen 12,9v 567a.De verkoper stelt dus dat een accu van 4 mnd defect is door een lekstroom !!!!! Door bijv. 1x de binnenverlichting de laten branden (wat ik zeer betwijfel) is de accu defect.Graag U oordeel over dit verhaal.Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw accu heeft het begeven in een wel heel erg korte tijd. U vertelt heel duidelijk dat u sinds de montage van de accu last heeft van problemen met starten veroorzaakt door een te lage accuspanning. Het is op afstand echter niet uit uw verhaal op te maken of de problemen veroorzaakt worden door een lekstroom of door een defect aan de nieuwe accu.

Ik verwacht dat de leverancier, toen hij de accu geleverd heeft, erbij vermeld heeft dat de accu volledig opgeladen diende te worden voor de montage. Dit staat veelvuldig in de handleiding. In dit geval is het wel interessant om dit te weten aangezien de accu niet in goede conditie verkeerde de eerste keer dat hij belast werd. Dit blijkt uit uw omschrijving ‘leek het of de accu nog wakker moest worden’. Indien de accu toen door u volledig was opgeladen is dit wel een duidelijke indicatie van een defect.

Een accu zal na ritjes van ongeveer 20 km vaak niet volledig opgeladen zijn. Vooral niet onder winterse omstandigheden waarbij tijdens het rijden veel verbruikers aan staan en er dus weinig stroom over blijft voor het laden van de accu. Een accu gaat echt niet defect door één keer de binnenverlichting te laten branden maar een langere tijd met een te lage spanning is dodelijk.

Ik kan me echter niet voorstellen dat een accu die u in december heeft aangeschaft nu al defect is geraakt door uw toedoen. Het slimste is om te laten vaststellen of er een lekstroom aanwezig is bij uw auto zodat u dat kunt uitsluiten.
Gebruikt u ons Stappenplan klachten na aankoop zodat u beslagen ten ijs komt.