Originele of aftermarket katalysator

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 maart 2021

Na diefstal van mijn katalysator moet er een nieuwe in mijn auto (Toyota Auris) geplaatst worden. Het schadeherstelbedrijf legt mij de keuze tussen een originele katalysator of een goedkopere imitatie aan. Hier zit een flink prijsverschil tussen, dat misschien niet door mijn verzekering gedekt wordt.

Ik kan erg weinig vinden over wat dit verschil in de praktijk gaat zijn.

Ik heb begrepen dat er bij deze opties een verschil kan zijn in brandstofverbruik en schadelijke uitstoot. Klopt dit, in welke orde van grote zijn deze verschillen, zijn er meer verschillen, en hoe merkbaar zijn deze verschillen in de regel?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Onlangs is uw Toyota Auris hybrid beroofd van z'n katalysator. Nu heeft u de keuze tussen een originele en niet-originele katalysator en u vraagt of daar wezenlijke verschillen tussen zijn.

Het zijn vooral hybrids die op het verlanglijstje staan van een rondreizende katalysatoren roversbende. Het gaat hun met name om de kostbare inhoud rodium en palladium dat vooral bij de wat oudere hybrids wat rijkelijker aanwezig is. Deze edelmetalen zijn voor goed geld te verhandelen en is demontage op straat bij de Prius en Auris relatief eenvoudig. Het lijkt me slim om bij de genoemde modellen de katalysator wat minder makkelijk te laten stelen door deze vast te laten lassen. Dat wordt inmiddels ook al preventief gedaan. Met een slijptol kan een volhardende dief hem uiteindelijk toch wel meekrijgen maar dat gaat gepaard met best veel kabaal, wat hopelijk voldoende een reden is er niet aan te beginnen. Dus bij het plaatsen van een nieuw exemplaar moet u zeker vragen de katalysator minder diefstal toegankelijk te maken.

Wat het verschil is tussen origineel en een aftermarket katalysator kan ik wat werking betreft niet tot uitdrukking brengen. Er zijn geen onderzoeken die daar op gericht zijn. Maar de katalysator maakt uiteraard deel uit van het uitlaatsysteem en is toch wel de ervaring dat origineel de beste pasvorm heeft en de meeste duurzaamheid. In de praktijk zou u mogelijk hooguit een iets ander motorgeluid kunnen opmerken en misschien op langer termijn een kortere levensduur. Maar op zich is er niks mis met een goedkopere imitatie, zeker wanneer het je eigen portemonnee betreft.

Maar uw auto is beroofd van een af-fabriek gemonteerde katalysator en denk ik dat het uitgangspunt moet zijn weer een origineel exemplaar eronder te krijgen. Dus ik denk dat u zeker moet aansturen op een overeenkomstig origineel exemplaar en denk ik niet dat de verzekering u kan dwingen met minder dan origineel genoegen te nemen. En feitelijk schrijft de autofabrikant óók voor uitsluitend originele onderdelen te gebruiken. U zou nog bij uw dealer kunnen informeren of verzekeraars originele katalysatoren wel volledig vergoeden. Die signalen ken echter ik niet terwijl deze rooftocht al wat langer aan de gang is.