Blokkerende remmen

Vraag gesteld door H. Vos op 17 maart 2021

Wij hebben een Honda civic hybride 97PHB4 uit 2011 (200.000 km gereden maar in perfecte staat en goed onderhouden). Ervaring:
Bij wegrijden blokkeerden de remmen plotseling heftig na enige meters en met veel gekraak . Na enige tijd kon weer gewoon worden doorgereden. Dit gebeurde twee maal: drie maanden geleden en vorige week bij twee verschillende bestuurders. Wegenwacht kon niets vinden en adviseerde naar huis te rijden en de dealer te laten controleren. Deze kon ook niets vinden na grondig onderzoek. Zeer onveilig gevoel om verder mee te rijden. Wat denkt u hiervan?
 

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U ondervindt problemen met het remsysteem van de Honda en vraagt zich af wat er aan de hand kan zijn.

Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt ‘schokkend’ tot stilstand. U beschrijft dat de wielen blokkeren dus lijkt het niet veroorzaakt te worden door het ABS systeem. Ook zit er elektronische diagnose op het ABS systeem en ik mag aannemen dat deze door de garage gecontroleerd is. Eventueel kan de garage de pomp laten testen bij ACtronics BV die gespecialiseerd is in elektronica.

Nu lijkt het er op dat het blokkeren altijd gebeurde vlak na het wegrijden. Ik denk dat u de handrem niet gebruikt aangezien de auto voorzien is van een automatische transmissie met P-stand, dus daar zoek ik de oorzaak niet.

Het meest voor de hand liggende is dat er ruimte is ontstaan op de schuifpennen in de remklauwen op de voorremmen (dat mag ook wel na zoveel kilometers). Wanneer de auto na stilstand gaat rijden zal wat vliegroest, wat op de remschijf is ontstaan tijdens het parkeren, de remklauwen opzij duwen. Wellicht kantelt de klauw, in plaats van het terugdrukken van de remblokken, waardoor de remblokken tegen de schijf worden geduwd en de wielen blokkeren. Dit is slechts een mogelijkheid maar wel eentje die door de garage redelijk eenvoudig gecontroleerd kan worden door eventuele speling op de schuifpennen te meten.