Advies Dacia Sandero Bi Fuel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 maart 2021

Ik heb het plan om een Dacia Sandero Bi Fuel te kopen is er kans op problemen ivm benzine/gas ?? en is deze 3 cylinder met Nokkenas ketting of riem ?
wat is de boring en slag ?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U staat op het punt een Dacia Sandero Stepway aan te schaffen in de Bi-Fuel uitvoering. U vraagt of er kans is op problemen in verband met benzine/LPG.

Die vraag valt lastig te beantwoorden. We hebben eerder Bi-Fuel exemplaren op de markt zien verschijnen van andere merken die niet helemaal vrij van problemen waren en vaak ook prijziger bleken in het onderhoud dan de volledige benzine varianten. Aan de andere kant moet je ook kunnen vertrouwen dat bij de Bi-Fuel keuze van Dacia, en bij de Captur en Clio van Renault, er voldoende binnen dit concern is gekeken naar de duurzaamheid op langer termijn. Het is uiteindelijk ook een aantrekkelijke aanbieding vanwege de relatief lage CO2 uitstoot, en valt het hogere tarief MRB met de lage LPG prijzen op dit moment redelijk snel weer terug te verdienen. 

Een feit is wel dat het Renault concern op dit moment de enige fabrikant is die vanuit de showroom nog LPG versies nieuw kan leveren. Wat emissie betreft is LPG feitelijk een inmiddels gepasseerd station en is het vizier veel meer gericht op EV. Maar die markt is nog volop in ontwikkeling en is die transitie een langdurig proces. Om die reden zie ik de keuze voor deze Bi-Fuel zeker niet als onverantwoord. Het is een aantrekkelijke aanbieding en kan ik uw keuze heus wel billijken. Het is alleen lastig een technische blik in de toekomst te werpen hoe de duurzaamheid eruit ziet na 150.000 km. Want tot die tijd mag u er gerust vanuit gaan én zeker ook verwachten, dat u dat als probleemloos zou mogen ervaren. Maar de tijd zal het leren en kunnen we nog niet putten uit tal van gebruikerservaringen.

De aandrijving van de nokkenas is met een onderhoudsarme distributieketting. De boring is 72mm en de slag 81mm.