Wat als de garage na 2,5 mnd nog steeds geen oplossing voor je probleem heeft?

Vraag gesteld door Ansou op 22 augustus 2018

De motor van de auto sloeg af als ik remde. 3 mnd geleden ben ik naar een garage gegaan. Ze zeiden dat het de gashuisklep was. Deze werd vervangen, geen resultaat. Auto reed zelfs niet meer daarna. Garage gaf aan dat het voor 99,9% het gaspedaal was. Ondanks mijn twijfel akkoord gegaan met vervanging. Geen resultaat. Garage gaf daarna aan dat het het moederbord was, 100% zekerheid. Moederbord gerepareerd, geen resultaat. Ook de bedrading in dit ge sloten circuit was niet het probleem. Inmiddels staat de auto daar 2,5 mnd. Herhaaldelijk zegt de garage dat ze met een nieuwe, frisse monteur verder gaan en een diagnose gaan stellen. De auto is het probleem en aan de oplossing zit geen termijn. Is 2,5 mnd normaal? Wat kan ik het beste doen? Als ik de auto ophaal, kapot, moet ik dan toch betalen voor elk onderdeel dat ze vervangen hebben omdat ze dachten dat dat het probleem was? Terwijl dit het niet was? Of moet ik ze door laten modderen en blijven hopen op een positief resultaat?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De motor van uw auto sloeg af bij het remmen. U heeft uw auto naar de garage gebracht. De garage heeft al enkele onderdelen gerepareerd en/of vervangen. Het probleem is helaas nog niet opgelost. U vraagt wat u nu richting de garage kan doen.

Als de auto met een klacht wordt gebracht zal de garage zijn best moeten doen om de klacht op te lossen. De garage heeft hier een inspanningsverbintenis. Het kan zijn dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor dezelfde klacht. De vraag is dan in dit geval of de garage logische stappen heeft genomen en als goed vakman heeft gewerkt.

In principe moet u de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Zijn dure onderdelen onnodig vervangen, dan kunt u aangeven dat de oude onderdelen weer teruggeplaatst kunnen worden, zodat u de kosten voor het nieuwe onderdeel niet hoeft te betalen.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.