Vaste trekhaak en wettelijke hoogte kentekenplaat

Vraag gesteld door Lonelybiker op 19 november 2017

Ik ben op zoek naar een andere auto en heb een vaste trekhaak nodig voor mijn fietsdrager. Probleem: de kentekenplaten zitten te laag t.o.v. de trekhaak en dat is strafbaar. Oplossing:
1) een auto kopen, waarbij kentekenplaat hoger zit (3 merken). Dan beperk ik echter mijn keuze van een andere auto tot de hoogte van de kentekenplaat.
2) flexibele trekhaak. Ik heb echter geen stalling, want ik woon in een flat. Bovendien ben ik niet sterk genoeg.
3) Het hele jaar met de fietsdrager er op blijven rijden, maar dan verbruik ik meer benzine.
4) Verhuizen naar een ander Europees land, waarbij deze regels klaarblijkelijk niet spelen.

Heeft iemand nog een andere oplossing voor deze frustratie? Nederland is een fietsland, dus ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt een oplossing voor een trekhaak die de kentekenplaat slecht zichtbaar maakt.

Het verhuizen naar een ander land zal niet de gewenste oplossing zijn. Ook daar zal een kentekenplaat goed afleesbaar moeten zijn. Formeel moeten de cijfers en letters op het nummerbord op een afstand van 20 meter duidelijk leesbaar zijn.

Permanent de fietsdrager op de kogel vind ik eerlijk gezegd ook geen ideale oplossing. En een andere auto alléén vanwege de afleesbaarheid van de kentekenplaat is wel een hele kostbare ingreep.

Een trekhaak met afneembare kogel is wat mij betreft de meest logische oplossing. De losse kogel kan simpel aan de trekhaak bevestigd worden en neemt in de kofferbak een hele bescheiden plek in. Ik denk dat wanneer u in staat bent een fietsdrager te plaatsen en vervolgens een fiets, het plaatsen van de afneembare kogel niet ingewikkeld hoeft te zijn. De installateur van de trekhaak kan u vast daarbij helpen en adviseren wat voor uw auto de beste keuze is.

 


***

 

 

 

Reactie van Lonelybiker:

 

 

De installateur van de trekhaak denkt niet aan mijn gemak. Die wil gewoon een auto verkopen en ligt er voor de rest niet wakker van als zijn geld maar binnen is. Dit is mijn ervaring met dealers.
In principe ligt de fietsdrager al in de kofferbak, dus heel veel ruimte is er niet meer in de kofferbak.
Hoe zit het met het dragend vermogen van deze trekhaak t.o.v. vaste trekhaken (ieder los onderdeel maakt het geheel zwakker)?
Kan deze kop ook losschieten tijdens het rijden, zodat de fietsdrager op de snelweg beland?
Een kennis van mij had een afneembare trekhaak en bij het losdraaien, kwam er ook een stuk onderstel vanaf. Dit geheel was loodzwaar en bijna niet te tillen.
Ook zaten de moeren behoorlijk vast en er moest echt een hamer bij te pas komen om de boel los te krijgen. Dit was zo erg dat hij de trekhaak er nooit meer af heeft gehaald. Deze mond-op-mondreclame heeft er toe geleidt, dat ik geen afneembare trekhaak durf te kopen.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Een trekhaak met afneembare kogel is écht uitgevonden voor het kentekenplaat problem en is zodanig geconstrueerd dat deze simpel en eenvoudig te de- en monteren valt. Verder blijven alle specificaties het zelfde en is deze niet minder sterk dan een vaste haak. Het voorbeeld van uw kennis is duidelijk een andere generatie trekhaak met een hele andere constructie.

Zie hier een kort filmpje van één van de afneembare kogel constructies. Dat is geen lastige klus en neemt de kogel écht maar een kleine plek in in de kofferruimte.