Storing P0638 - kortsluiting naar massa

Vraag gesteld door dikkiedik op 19 september 2017

Jumper 2010 - 150 PK gasklepstoring soms bij het starten, motor wil niet op toeren komen en hapert. Na opnieuw starten loopt hij alsof er niets aan de hand is. Storing uitgelezen op P0638 met als eigenschappen van de storing "kortsluiting naar massa". Hebben we hier nu te maken met alleen een gasklepstoring of/en een kabelboomstoring (vanwege "kortsluiting naar massa") Kan natuurlijk alles gaan vervangen maar dat is een nogal dure en misschien overbodige zaak als het alleen de kabelboom is.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een storing aan uw Citroen Jumper.

De betreffende storing wordt vaak in verband gebracht met het gasklephuis en de bedrading. Condenswater zou soortgelijke storingen kunnen opleveren en is er sprake van een gemodificeerd gasklephuis en kabelboom. Ik weet niet of de dealer in het spel is maar daar zou toch iets van bekend moeten zijn. Hopelijk bestaat daar ook 'n bepaalde coulance regeling voor.



***

Reactie van dikkiedik:

Hallo Jos, ben zojuist weer bij de dealer geweest voor een prijsopgave.
Volgens de dealer moet het gasklephuis vernieuwd worden en afhankelijk van het motornummer ook de kabelboom. Duur grapje bijna 700 euro. Auto nieuw gekocht en dealer onderhouden. auto heeft nu ca 140.000 km gereden maar als het vocht is en te wijten aan de fabrikant valt er misschien nog wat te doen uit coulance. We zullen zien. In elk geval bedankt voor de info.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor de info. Ik hoor graag hoe het afloopt. Ook wat betreft de kosten.



***

Reactie van citroen jumper:

Hallo. Ben van plan een Citroen Jumper uit 2009 aan te schaffen. Er zit een 2.2 l diesel motor in. Het zou kunnen zijn dat dat dezelfde (Ford Puma) motor is als die ernstige probleem motor die ook in Ford campers van de bouwjaren 2006 - 2011 (als ik het goed heb) zit?
Wie helpt mij uit de droom of de nachtmerrie want ik heb het aankoopcontract al in huis maar nog niet getekend en toen kwam ik hiet toevallig achter( dus een problematische Ford motor in die Citroenjumper??)



***

Reactie van dikkiedik:

Antwoord is ook voor Jos.
Heb zelf een 3 liter en niets duidt er op dat het een "Ford" motor zou zijn, maar je weet het maar nooit vandaag aan de dag. In elk geval was de storing niet zodanig dat er accuut reparatie nodig was en de afspraak gemaakt dat reparatie zou plaats vinden feb. 2018 wanneer de APK met grote beurt weer nodig was. Wie schets mijn verbazing, dat enkele dagen na het dealer-consult het storingslampje weer uit ging en de problemen zich niet meer voor doen. Ik moet er bij zeggen, dat vanaf de aankoop regelmatig het storingslampje ging branden voor olieverversen en de kathalysator. Dit bleken dan achteraf niet goed werkende sensors te zijn of de "computer"die vond dat ik na 1000 km opnieuw olie moest verversen.



***

Reactie van Leo loeters:

Heb een Jumper 2010 super fijne auto 160 pk ,heb dezelfde problemen gehad van temp sensor,slecht aanslaan,versneld stationair draaien ,olie bijvullen in display ,minder vermogen,alle lampen aan onder het rijden ,en geen foutcodes in de computer .Overal gevraagd en niemand had hier een oplossing voor .Ben zelf toen maar eens gaan meten met een multimeter ,heb toen 1 pen aan de carrosserie gehouden en de andere pen op het motorblok,heb de meter op ampere gezet en heb toen meer dan 10 amp gemeten .Heb daarna een massastrip die had ik nog liggen aan het motorblok bovenop vast gemaakt en de andere kant aan de carrosserie ,daarna gestart en vanaf dan zijn alle problemen opgelost ,geen storingen meer en de motor loopt weer als een zonnetje .Was een half uur werk .