Winterbanden

Vraag gesteld door A. Federer op 07 maart 2021

In een automagazine uit februari las ik dat winterbanden minder presteren dan zomerbanden op droge maar ook op natte weg, ook onder 7 graden; uitzondering: veel water op de weg waardoor met winterbanden minder kans op aqua-planing bestaat.

Op sneeuw en ijs zijn w.banden beter maar ja, wanneer ligt er nu sneeuw in ons land; heb je zomerbanden, laat dan de auto staan, luidt het advies.

En verder zoals reeds gezegd: de 7 gradengrens is onzinnig.
Mijn conclusie na lezing: winterbanden hoeven niet meer tenzij ik naar sneeuwrijke streken ga of landen die het verplicht stellen zoals Duitsland (alleen in winterse omstandigheden).
Wat moet ik nu geloven?! Op dit moment rijd ik op winterbanden. Ik vervang ze bij 4 mm, houd de bandenspanning in de gaten enz enz. Graag uw commentaar, alvast bedankt.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over winterbanden. De eigenschappen van winterbanden hebben vooral veel nut op sneeuw en ijs en bij lage temperaturen. De winterband is specifiek ontworpen om in kritische omstandigheden voldoende grip te hebben en een acceptabele remweg, uiteraard met aanpassing van de snelheid en afstand.

Een winterband verschilt van een zomerband in profiel en in rubbersamenstelling. Bij flinke vrieskou blijft het rubber van een winterband soepeler. Een zomerband wordt dan te hard. Andersom geldt ook: hoe warmer het in de zomer is (buitentemperatuur en asfalttemperatuur) des te slechter gaan winterbanden presteren ten opzichte van zomerbanden. Een grens of omslagpunt in temperatuur is niet aan te geven. Een zomerband kán bij 2 graden Celsius op een droge of natte weg beter presteren dan een winterband, maar de verschillen zijn klein en zorgen niet voor kritische situaties, oftewel een potentieel gevaarlijke situatie.

Die ontstaat wel in de situatie van een besneeuwd wegdek. De remweg is heel gemiddeld voor een auto op winterbanden met 50 km/ altijd nog 35 meter. Een auto op zomerbanden heeft in dezelfde situatie gemiddeld 65 meter nodig om vanaf 50 km/h stil te staan. Ook de tractie is minimaal, waardoor auto's simpelweg niet vooruit komen. Voor en sneeuw en ijzel is een zomerband wat ons betreft ongeschikt.

Voor mensen die in iedere mogelijke weersomstandigheid in de winter op de auto moeten kunnen vertrouwen en voor mensen die met de auto op wintersport gaan adviseren wij winterbanden. Voor wie de auto consequent kan laten staan op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt of verwacht wordt, zijn winterbanden geen noodzaak.